Ceny pohonných hmot se v Česku vyvíjejí protichůdně: Benzin zlevnil, nafta zdražila
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Hrotagon
Ceny pohonných hmot se v Česku vyvíjejí protichůdně: Benzin zlevnil, nafta zdražila
Minulý týden došlo na českém trhu k nesymetrickému vývoji cen pohonných hmot. Zatímco cena benzinu klesla o čtyři haléře na litr, motorová nafta naopak zdražila o 21 haléřů. Na globálních trzích se cena ropy Brent mírně zvýšila o dva dolary za barel a v pátek 11. července překročila psychologickou hranici 70 dolarů. Již v pondělí se však vrátila pod tuto úroveň.
Jaroslav Ton
Klíčovým faktorem ovlivňujícím vývoj cen je prudká změna v politice ropného kartelu OPEC+, který v létě 2025 překvapivě navýšil těžbu.
Osm hlavních producentů v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem zvýšilo produkci už v srpnu o 548 tisíc barelů denně. Do září plánují plně zrušit dosavadní omezení ve výši 2,2 milionu barelů denně.
Tento krok signalizuje posun od dosavadní strategie stabilizace cen k novému přístupu zaměřenému na objemovou dominanci.
OPEC+ se snaží získat zpět ztracený tržní podíl, především na úkor amerických těžařů z břidlic a jiných nákladnějších producentů. Zároveň reaguje na sílící tlak Spojených států na snížení světových cen energií.
Navýšení těžby však přichází v době rostoucího geopolitického napětí v oblasti Perského zálivu, zejména v okolí strategicky klíčového Hormuzského průlivu.
Ten je hlavní dopravní tepnou pro přibližně pětinu globální produkce ropy a třetinu světového obchodu se zkapalněným zemním plynem.
Nedávné incidenty mezi Íránem, Izraelem a Spojenými státy ukazují, jak křehká je stabilita této oblasti – i bez formální blokády může dojít k narušení dodávek s okamžitým dopadem na světové ceny.
Evropa v tomto kontextu zůstává zranitelná, ačkoliv není na blízkovýchodní ropě přímo závislá v takové míře jako Asie. Vzhledem k provázanosti světového trhu se jakékoli výkyvy okamžitě promítají i do evropských cen.
Riziko nedostatku nebo omezení dodávek přímo ohrožuje cenovou dostupnost pohonných hmot a stabilitu průmyslu. Zdražení se může promítnout nejen do inflace, ale i do konkurenceschopnosti evropských firem.
V případě, že se cena ropy udrží na současných hodnotách, je výraznější pokles cen pohonných hmot v Česku nepravděpodobný.
Naopak se očekává jejich mírné zdražení v rozmezí 10 až 20 haléřů za litr. Dlouhodobý vývoj bude záviset na dalším pohybu cen surové ropy.
Na cenovou volatilitu reagují i dopravní společnosti, které čelí tlaku na efektivní řízení nákladů. Možnost, jak situaci řešit, je strukturovaný a cíleně řízený přístup k nákupu pohonných hmot. Tím lze nejen pružně reagovat na výkyvy, ale zároveň posilovat finanční stabilitu.
Autor je šéf společnosti Malcom Finance
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz