Cíl pro rok 2040: Snížení emisí o 85 % oproti roku 1990
Shutterstock.com
Odložení EU ETS2 neznamená zmírnění, ale větší tlak na dekarbonizaci
Ministři životního prostředí se dnes v Bruselu dohodli na změnách podmínek, za nichž bude v chodu systém takzvaných emisních povolenek pro domácnosti, EU ETS2. Přestože výsledek jednání je široce interpretován jako jeho zmírnění, fakticky o zmírnění nejde. To spíše naopak.
HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY
Odložení zavedení systému EU ETS2 o jeden rok, na rok 2028, z podhledu drtivé většiny obyvatel Česka neznamená zmírnění celkového dopadu na jejich peněženku. Protože klíčový cíl Green Dealu, tedy dosažení uhlíkové neutrality k roku 2050, zůstává bez změny. Celá potřebná dekarbonizace prostřednictvím povolenek EU ETS2 se tedy bude muset stihnout maximálně za 22 let, namísto 23 let. Zkrácení o rok znamená, že tlak na dekarbonizaci v době chodu systému EU ETS2 bude muset být ještě o něco silnější, než měl být dosud. Jestliže prostředkem tohoto tlaku je postupně rostoucí cena povolenky, jak je celý systém koncipován, pak je zřejmé, že povolenky sice budou v platnosti kratší dobu, ale o to vyšší bude muset být jejich cena, aby se, co se celkového dekarbonizačního úsilí týče, „dohnal“ onen jeden ztracený rok.
Rovněž dojednání závazného cíle redukce emisí k roku 2040 o 85 procent v porovnání s úrovní roku 1990 nepředstavuje žádné zmírnění oproti současné situaci. Jedná se sice o jisté zmírnění v porovnání s Evropskou komisí navrhovaným závazkem redukce emisí k roku 2040 hned o 90 procent v porovnání s rokem 1990. Ovšem je třeba uvážit, že dosud žádný „mezicíl“ vztahující se k roku 2040 v platnosti není. Jeho stanovení na úrovni 85 procent je tedy z celkového ohledu a v porovnání se stávajícím stavem zpřísněním celého Green Dealu, byť požadovaná redukce je o něco nižší, „jen“ 85procentní, nikoli od letošního července navrhovaná 90procentní. Skutečným posunem by bylo například odložení splnění celého Green Dealu z roku 2050 na rok 2075. Pak by bylo možné rozložit potřebnou dekarbonizaci do mnohem delšího časového úseku, takže i tlak na růst cen povolenek by mohl být slabší – a tím nižší by byla jejich vyhlížená průměrná cena.
Celkově tak lze hodnotit výsledek bruselského jednání jako přitvrzení Green Dealu. Nástup emisních povolenek EU ETS2 sice bude pozvolnější, mírně opožděný, ale jejich průměrná cena bude muset být kvůli právě ročnímu odložení vyšší, pokud cílový termín stanovený k roku 2050 zůstává bez změny. Navíc je výsledkem dnešního jednání dojednání „mezicíle“, který sice není tak přísný jako ten původně navržený, avšak celkově znamená další zpřísnění oproti stávajícímu stavu.