Komentář: Emisní povolenky by mohly lidem zdražit benzin a plyn mnohem více, než politici slibují

Že mají evropské automobilky problém s  odbytem elektromobilů, je věc známá. Že to ale může mít vliv nejen na hospodaření bohatých koncernů, ale i na kapsu každého z nás, dochází zatím jen někomu. 

Že mají evropské automobilky problém s  odbytem elektromobilů, je věc známá. Že to ale může mít vliv nejen na hospodaření bohatých koncernů, ale i na kapsu každého z nás, dochází zatím jen někomu. 

Celý článek
0

Firmy, připravte se na nástup generace Z. Co všechno je o ní třeba vědět?

O takzvaných zoomerech se často tvrdí, že jsou roztěkaní, netrpěliví a závislí na moderních technologiích. Je to ale pravda? Jak se zástupci generace Z rozhodují při výběru zaměstnání? A jsou pro mladé lidi důležitější benefity, nebo spíš firemní kultura?

O takzvaných zoomerech se často tvrdí, že jsou roztěkaní, netrpěliví a závislí na moderních technologiích. Je to ale pravda? Jak se zástupci generace Z rozhodují při výběru zaměstnání? A jsou pro mladé lidi důležitější benefity, nebo spíš firemní kultura?

Celý článek
0

Německý startup slibuje firmám úsporu za energie o třicet procent

Firma Trawa slibuje středně velkým podnikům, že jim výrazně sníží účty za energie díky využití umělé inteligence.

Firma Trawa slibuje středně velkým podnikům, že jim výrazně sníží účty za energie díky využití umělé inteligence.

Celý článek
0

Bolehlav pro Putina. Švédsko přináší do NATO silný průmysl, gripeny, ponorky i lodě

Rozšíření Severoatlantické aliance o Švédsko způsobilo v Kremlu silnou nelibost. Bohatá skandinávská země se může pochlubit silným letectvem a moderním námořnictvem včetně ponorek.

Bolehlav pro Putina. Švédsko přináší do NATO silný průmysl, gripeny, ponorky i lodě
Švédské letectvo, ilustrační foto | Shutterstock.com

Téměř dva roky trvalo, než se Švédsko stalo 32. členem největší vojenské aliance světa NATO. Formálně se sice ještě čeká na podpis maďarského prezidenta, ale už nyní Kreml ztrácí nervy, když varuje Švédy, že bude jejich počínání v Alianci bedlivě sledovat, a slibuje jim „odvetné kroky vojensko-technického charakteru“.

Každopádně přijetí bohatého státu, který má navíc zásadní strategickou polohu pro kontrolu Baltského moře – zejména ostrov Gotland, je pro ruského diktátora Putina další strategickou porážkou. Loni v dubnu do Aliance navíc vstoupilo i Finsko, jež má s Ruskem přes 1300 kilometrů dlouhou hranici a je pevně odhodláno ji bránit. V bruselské centrále Aliance se už hovoří o tom, že se z Baltského moře stalo „jezero NATO“.

Tím, že si obě severské země dlouhé dekády zakládaly na své neutralitě, byly zároveň nuceny budovat vlastní efektivní armády, aby případné útočníky odradily od vojenské agrese. A právě proti Rusku jsou dobře připraveny. V případě Švédska se jedná o námořnictvo, jež disponuje sedmi korvetami a osmi minolovkami. Ve výzbroji má i pět ponorek. Ty jsou uzpůsobeny pro plavbu v mělkých baltských vodách.

„Švédsko přináší do NATO především dobře vybavenou armádu, více než sto vyspělých stíhaček, moderní námořnictvo včetně pěti ponorek a také technologicky vyspělou obrannou průmyslovou základnu,“ zhodnotil hlavní benefity švédského vstupu do Aliance Neil Melvin z britského think-tanku Royal United Services Institute (RUSI). Ze severu Evropy se nyní stává vojenská bašta celé Aliance.

I když má švédská armáda „jen“ 24 tisíc profesionálních vojáků, může se pochlubit moderní výzbrojí. Má k dispozici přes pět stovek bojových vozidel pěchoty včetně pásových vozidel CV90. Padesátku těchto strojů už země poslala na Ukrajinu. Mimochodem česká vláda loni rozhodla o nákupu 246 těchto obrněnců. Severská země se kromě toho může pochlubit 120 bojovými tanky Leopard 2. Dále má 26 kusů samohybných houfnic Archer.

Výrazným posílením pro NATO je švédské letectvo se stíhacími stroji Saab JAS-39 Gripen vlastní výroby. Ve výzbroji jich má země aktuálně osm desítek a další desítky nejmodernějších verzí jsou objednány. Gripeny jsou považovány za jedny z nejuniverzálnějších nadzvukových stíhacích strojů.

Navíc jsou navrženy tak, aby dokázaly čelit ruským raketám země-vzduch, mohou létat velmi nízko nad zemí a mají výbornou ovladatelnost, uvedl analytik Justin Bronk z RUSI. Jejich další výhodou je, že umí startovat a přistávat na poškozených ranvejích a dálnicích. I proto se objevily úvahy, že by švédská vláda poskytla Kyjevu po jeho vstupu do Aliance starší gripeny. Švédské stíhačky testovali už před šesti měsíci ukrajinští piloti.