Tiltrotor pro 21. století: Boeing představuje bezpilotního partnera pro Apache a Chinook

Tiltrotor pro 21. století: Boeing představuje bezpilotního partnera pro Apache a Chinook

se souhlasem společnosti Boeing

Americká armáda chce autonomního křídelníka. Boeing má plán i technologii

Vrtule vpřed. Boeing pracuje na novém konceptu bezpilotního letounu, který má v budoucnu doplnit vrtulníky Apache a Chinook v boji. Podle inženýrů firmy může nový stroj v tzv. kategorii Group 4 nebo 5 nést až tunu nákladu a dosáhnout rychlosti až 250 uzlů. A především – bude schopen vzletu jako vrtulník a letu jako letadlo.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Letecký kolos Boeing je podle svých zástupců v „konceptuální fázi“ vývoje nového dronu s náklonovými rotory, který by se mohl stát bezpilotním křídelníkem pro útočné i transportní vrtulníky americké armády.

„Půjde o rotor s dvěma vrtulemi a plynovou turbínou,“ řekl Chris Speights, hlavní inženýr vertikálního portfolia Boeing Defense, při briefingu s novináři 7. října před konferencí AUSA ve Washingtonu. „Věříme, že to nabídne nejzralejší a nejrychleji nasaditelné řešení.“

Bezpilotní křídelník, který firma označuje jako konceptuální design, by měl být součástí širší „rodiny systémů“, kde různé platformy spolupracují a operují v tandemu. „Je to konceptuální návrh, který právě vyvíjíme,“ dodal Speights. „Všechny naše analýzy ale ukazují, že to plně odpovídá požadavkům armády.“

Stroj s pracovním názvem CxR má podle Speightse nést výzbroj a senzory vhodné pro mise typu Apache, zatímco případná varianta ClR by mohla plnit logistické úkoly například pro Chinooky. Obě verze by spadaly do kategorie Group 4 nebo 5 – což jsou největší bezpilotní prostředky, jak je klasifikuje americké ministerstvo obrany.

Na otázky ohledně vývojového harmonogramu Speights neodpověděl, ale přiblížil některé technické parametry: maximální vzletová hmotnost mezi 5 000 až 7 000 librami, schopnost nést 1 000 až 2 000 liber nákladu a rychlost 200 až 250 uzlů, což by umožnilo využití i jako doprovod pro budoucí útočné letouny typu MV-75.

Rotory s náklonem nejsou pro Boeing novinkou. Firma se výrazně podílela na vývoji problematického stroje V-22 Osprey, jehož provoz je nyní omezen a očekává se, že s restrikcemi poletí až do příštího roku. „Chceme využít technologie, které už máme ověřené,“ řekl Speights a dodal, že důležitou lekcí byly právě přechody mezi režimem vrtulníku a letadla. „Opravdu na tom chceme stavět, protože v těchto oblastech máme vysokou vyspělost a schopnosti – a právě to přináší hodnotu pro tento kolaborativní požadavek.“

Americká armáda se loni rozhodla zrušit projekt nového průzkumného vrtulníku FARA a přesunula své investice právě do bezpilotních systémů. Současně ale nadále pokračuje ve vývoji futuristického útočného letounu MV-75. Vlastní koncepce bezpilotních křídelníků připravují i jiné složky ozbrojených sil, včetně letectva a námořnictva – každé s trochu jiným přístupem k designu.