Hlídková loď třídy Armidale použitá při loňské zkoušce autonomního provozu plavidel v Austrálii, kterou realizovaly společnosti Austal a Greenroom Robotics
Austal
Kapitánem je algoritmus: Autonomní budoucnost pluje z Perthu
Když se mluví o revoluci v námořnictví, většina si představí futuristické torpédoborce nebo robotické ponorky. Jen málokdo by tipoval, že zásadní změna v pojetí lodní autonomie přijde z kanceláří malého startupu v západní Austrálii. Přesto právě Greenroom Robotics, třicetičlenná firma z Perthu, přepisuje pravidla hry – a to po boku průmyslového giganta Austal.
šéfredaktor
Zlomový okamžik přišel během loňské série testů, kdy byl starý hlídkový člun třídy Armidale vybaven systémem Greenroom. Testy spolehlivosti a výdrže dopadly natolik dobře, že Austal, největší australský stavitel lodí, uzavřel se startupem dohodu. Jejím cílem je umožnit, aby jakékoliv vojenské plavidlo z produkce Austalu mohlo být vybaveno autonomním systémem – a to do pěti dnů. Pro srovnání: konkurenční technologie to zvládají za týdny až měsíce.
„Jakákoliv loď Austalu může využít náš software k autonomnímu provozu, snížení potřeby posádky nebo ke zvýšení bezpečnosti,“ říká spoluzakladatel Harry Hubbert. Vývojový tým se přitom liší od klasických startupů – místo armády programátorů tu pracují námořní architekti, bývalí důstojníci i designéři. Výsledkem je přístup orientovaný na sběr dat a jejich efektivní využití na palubě.
Technologie, které vidí, myslí a ovládají
Systémy GAMA a Lookout+ využívají umělou inteligenci, která analyzuje obraz ze senzorů a kamer, kombinovaný s daty z GPS. Tyto informace následně spolupracují se systémem Marinelink Prime, který má na starosti mechaniku lodě. Výsledkem je loď schopná plout bez nutnosti stálé lidské přítomnosti – a zároveň se připojit do systému velení, když je to potřeba.
Autonomní technologie se dostávají ke slovu právě včas. Austrálie totiž plánuje pořízení šesti velkých lodí s volitelnou posádkou a šesti pobřežních plavidel. „Jsou to ideální platformy pro náš systém,“ potvrzuje Sam Abbott z Austalu. Posádky sice zůstávají nezbytné pro klíčová rozhodnutí a opravy, ale snaha o minimalizaci lidské přítomnosti na palubě sílí – i kvůli bezpečnosti a úsporám.
Globalizace a mise jako z manifestu
Klíčovou výhodou Greenroomu je výjimka z amerického ITAR systému, kterou získali díky dohodě AUKUS. Ta firmě otevřela přístup na trhy v Británii a USA a výrazně zrychlila uzavírání smluv. „Postupujeme rychleji, než kdy dřív,“ potvrzuje Hubbert.
A jejich ambice zdaleka nekončí u Austrálie. Startup otevřel kancelář v USA a do poloviny příštího roku chce mít 70 zaměstnanců. Cílem? Vybudovat světového lídra v námořní autonomii. „Chceme být Microsoftem oceánů,“ říká Hubbert.