Dron Omen od společnosti Anduril

Dron Omen od společnosti Anduril

Anduril

Anduril a EDGE spouštějí výrobu dronu Omen, SAE objednaly 50 kusů

Na první pohled vypadá jako rekvizita z futuristického filmu. Ale Omen, nový bezpilotní letoun střední velikosti, který startuje vzpřímeně ze svého ocasu a pak plynule přechází do horizontálního letu, je zcela reálný. A hlavně — má ambice změnit pravidla hry.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Za jeho zrodem stojí čerstvě ohlášená spolupráce amerického obranného startupu Anduril a emirátského giganta EDGE Group, kteří společně zakládají podnik EDGE-Anduril Production Alliance. A hned na úvod si připisují první úspěch: Spojené arabské emiráty objednaly 50 dronů Omen.

Společný tah na branku

„Vidíme před sebou dlouhý horizont spolupráce v celé řadě fascinujících oblastí,“ uvedl Troy Lambeth z EDGE. Podle Shanea Arnotta z Andurilu nejde o to narušit trh s drony ve třetí kategorii, ale rovnou zaútočit na teritorium, kde dnes dominují námořní hlídkové a speciální mise větších letounů.

Nová aliance má být výrobním a servisním uzlem pro autonomní systémy nejen pro vojenské účely, ale i pro civilní nasazení. Klíčovým faktorem je rychlost a škálovatelnost vývoje – oba partneři sdílejí ambici nasazovat moderní technologie rychle a ve velkém.

Hybrid, který nepotřebuje ranvej

Omen využívá konfiguraci tzv. tailsitteru – dronu, který nepotřebuje letiště. Přistane i vzlétne svisle, ale ve vzduchu se chová jako klasické letadlo. Se svými třemi metry výšky a hmotností těsně pod hranicí 600 kg se pohybuje na horním konci FAA Group 3.

Vývoj dlouho brzdily problémy s pohonem. “Narazili jsme na zeď,” přiznává Arnott. Spolupráce s Archer Aviation však přinesla řešení: hybridní elektrický systém, který umožňuje plnou nezávislost na letištní infrastruktuře. Právě to z Omenu činí atraktivní platformu pro obranné i komerční mise.

Dron je navržen jako duální systém, tedy použitelný v obou sektorech. V případě integrace vojenských systémů však podléhá exportní kontrole jak v USA, tak v SAE.

Výroba za miliardu

Omen bude s největší pravděpodobností vyráběn ve závodě EDGE v SAE. Tamní partneři chystají investici ve výši 200 milionů dolarů, navazující na již utracených 850 milionů ze strany Andurilu. První kusy mají jít do výroby v roce 2028, a to v plném tempu.

Zakázky z regionu a od spojenců budou naplňovány v emirátském závodě, zatímco americké objednávky by mířily do továrny Andurilu v Ohiu.

A co bude dál? “Omen je modulární. Můžeme ho zvětšit i zmenšit. Ale dnes představujeme tuto jednu konfiguraci,” uzavírá Arnott.