Pilotní test dronu od společnosti Anduril
se souhlasem Anduril
Mozek bez pilota: Anduril ukázal, že jeho dron nejen létá, ale i myslí
V Kalifornii se ve vzduchu zjevil nový typ letounu. Není to další bombardér ani elegantní stíhačka, ale bezpilotní stroj budoucnosti, navržený jako „wingman“ – věrný létající partner pro americké stíhačky. Jeho jméno je YFQ-44A, a patří do portfolia startupu Anduril, který si klade za cíl přepsat pravidla válčení. Letoun má za sebou svůj první úspěšný testovací let, čímž se zařadil po bok konkurenčního prototypu YFQ-42A od General Atomics.
šéfredaktor
„Tento milník ukazuje, jak konkurence pohání inovace a urychluje vývoj,“ řekl tajemník letectva Troy Meink. Jeho slova naznačují, že v Pentagonu se s podobnými stroji počítá ve velkém. A ne někdy v daleké budoucnosti. První kontrakty mají padnout už v roce 2026.
Robot, který ví, co má dělat
YFQ-44A je součástí ambiciózního programu CCA – Collaborative Combat Aircraft. Cílem není jen létat bez pilota, ale především spolupracovat s pilotovanými letouny, rozšiřovat jejich dosah, chránit je a nést další zbraně. Systém má být plně autonomní, což v praxi znamená, že bude umět činit rozhodnutí v reálném čase i bez lidského zásahu.
„Navrhli jsme YFQ-44A pro konkrétní misi letectva: zvýšit přežitelnost, ničivost a efektivitu tím, že bude spolupracovat s pilotovanými letouny nebo operovat samostatně,“ uvedl Jason Levin, viceprezident Andurilu pro vzdušnou dominanci a úderné systémy. V krátké eseji zveřejněné firmou dodal, že testování umožňuje vyvíjet nové taktiky a koncepty spolupráce člověka se strojem.
Přesto si Anduril pečlivě hlídá detaily. O samotném testovacím letu Levin mlčí – délka, konfigurace nebo případné technické problémy zůstávají pod pokličkou. „Ukázali jsme, že letoun funguje. Ukázali jsme, že autonomie funguje. Nyní nás čeká práce na rychlosti, manévrovatelnosti, utajení, integraci zbraní a dalších klíčových oblastech,“ poznamenal Levin.
Na hraně sci-fi, ale blízko realitě
Zatímco YFQ-44A vzlétl bez velké slávy, jeho význam nelze podceňovat. Vedle schopnosti operovat autonomně má Anduril ambici integrovat do dronu zbraně a už příští rok plánuje první ostrý střelecký test. V roce 2026 pak chce začít s komplexním výcvikem nových taktik – například provozem více dronů současně či kombinací s pilotovanými stíhačkami mimo testovací oblasti.
To vše směřuje k jedinému cíli: připravit bezpilotní jednotky na ostré nasazení. Letouny YFQ-42A i YFQ-44A mají projít dalšími zkouškami na základně Edwards v Kalifornii – tradičním epicentru testování amerických vojenských letounů. Ověřování bojového nasazení pak má proběhnout na letecké základně Nellis v Nevadě, kde se dolaďují taktiky pro skutečné mise.
Aby bylo možné rychle reagovat na jakýkoli konflikt, bude na základně Beale v Kalifornii zřízena první jednotka pro pohotovostní údržbu těchto dronů. Úkolem bude udržet stroje v pohotovosti tak, aby mohly být nasazeny kdekoli a kdykoli.
Zatímco současné testy probíhají v kulisách amerického jihozápadu, plány jsou mnohem širší. YFQ-44A má být nasaditelný s nejmodernějšími stíhačkami jako F-22 Raptor, ale i F-35 nebo budoucími stroji jako F-47. Pentagon tak dává najevo, že dronové „wingmany“ nechce jako doplněk – ale jako plnohodnotnou součást budoucí letecké síly.
Budoucnost se nezadržitelně blíží
Za kulisami tohoto vývoje stojí i politická realita. Zakladatel Andurilu Palmer Luckey měl obavy, že probíhající vládní shutdown zbrzdí první let YFQ-44A. Letectvo však projekt před dopady rozpočtové krize ochránilo. Zpoždění se tak nekonalo.
Zatím je vše ve fázi testování, ale technologie, která ještě před pár lety patřila do říše sci-fi, dnes míří k reálnému nasazení. A dron YFQ-44A? Ten už ukázal, že nejen že zvládne vzlétnout – ale i přemýšlet za letu.