Nové brýle s rozšířenou realitou od společnosti Anduril

Nové brýle s rozšířenou realitou od společnosti Anduril

se souhlasem společnosti Anduril

Rozšířená realita jde do války. A vede ji Palmer Luckey

Když vizionář s reputací provokatéra slíbí armádě superbrýle, které nerozhodí ani žaludek, ani orientaci, je lepší zbystřit. A když dodá, že má „všechny své hračky zpátky“, je jasné, že se děje něco velkého.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Na letošní konferenci Asociace armády USA (AUSA) v Washingtonu spustila společnost Anduril ofenzivu. Válečné pole však není to jediné, kde chce dominovat. Palmer Luckey, zakladatel Andurilu a původní autor VR brýlí Oculus Rift, představil svůj nový přírůstek do arzenálu armádní rozšířené reality: EagleEye.

„Mám tohle naprosto zmáknutý,“ oznámil Luckey novinářům s typickou směsí drzosti a sebevědomí. „Už jsem to dělal. A dělal jsem to v podstatě perfektně.“ Narážel tím nejen na svůj technologický background, ale i na své ambice: nahradit Microsoft v lukrativním, avšak dosud rozpačitém armádním programu IVAS.

Brýle, které přežijí i výbuch

EagleEye, to nejsou jen futuristické brýle. Je to modulární platforma – zbraňový systém pro oči – navržený tak, aby sedl jak logistickému důstojníkovi na základně, tak vojákovi v přední linii. V lehčí variantě váží pouhých 80 gramů a připomíná Oakley brýle. Na opačném konci spektra je balistický štít přes celý obličej, vyvíjený přímo v Andurilu.

Ten chrání nejen proti výbuchům, ale zároveň zprostředkuje extrémně široké zorné pole přes 200 stupňů na šířku a 100 na výšku. „Je to úplně jiný systém zobrazení, víc jako průhledové noční vidění,“ vysvětluje Luckey. „Nejde o optickou průhlednost, ale kompletní reprojekci.“

Zatímco první prototypy používají současné armádní helmy (Integrated Head Protection System), ty nejsou pro mixed-reality ideální. Proč? Kvůli rotaci helmy – bezpečnostnímu prvku, který ale komplikuje stabilitu brýlí. I zde má Anduril plán: vyvíjí novou helmu i balistický plát, který zároveň unese počítač, baterii a rádiové zařízení EagleEye. Vše v jednom kuse, který má být lehčí a kompaktnější než dosavadní kombinace jednotlivých komponent.

„Nejde o nejlepší baterii na světě. Ani o nejlepší brnění,“ přiznává Luckey. „Ale když to spojíme, vznikne zařízení, které dohromady funguje líp než každá součást zvlášť.“

Sbohem, Hololens. Dobrý den, reinkarnace?

Palmer Luckey měl na IVAS zálusk už dávno. Po prodeji Oculusu Facebooku (dnes Meta) a následném „politickém“ vyhazovu kvůli názorovým střetům – především s Markem Zuckerbergem – si založil Anduril a začal lákat investory. Ti ale tehdy měli podezření, že nový projekt je jen dalším kolem egosouboje s Facebookem. „Měli vlastně trochu pravdu,“ přiznává Luckey s úsměvem.

Mezitím se armáda zhlédla v Microsoftu a jeho HoloLens 2. V roce 2018 firmě přiklepla desetiletý kontrakt za 22 miliard dolarů. Jenže sen o vojenské virtuální realitě se rozpadl ve chvíli, kdy vojáci začali hlásit závratě, nevolnost a softwarové chyby. Výsledkem byla stagnace projektu, revize, a nakonec otevřená výzva k novému výběrovému řízení.

Luckey na to čekal. Pracoval na EagleEye dva a půl roku a už mezitím integroval platformu Lattice – mozek celého systému – do původního Microsoft zařízení. V dubnu Anduril oficiálně převzal správu nad původní smlouvou IVAS a získal přístup ke klíčové architektuře dat.

To ale nebylo vše. Luckey se dokázal dohodnout s Metou a znovu získal intelektuální vlastnictví spojené s technologiemi rozšířené reality. „Teď mám zpátky všechny svoje hračky,“ říká. „Všechno, co jsem vytvořil před prodejem, všechno, co jsem dělal v Metě, i to, co oni vytvořili po mně. Všechno je teď na stole pro EagleEye.“

Závod o vojáka budoucnosti začíná

V září armáda oznámila, že do finálního kola soutěže o nový IVAS postoupily dvě firmy: Anduril a startup Rivet. Zatímco Rivet podepsal kontrakt na 195 milionů dolarů a má 18 měsíců na vývoj téměř 500 zařízení, Anduril získal zakázku za 159 milionů a první stovku jednotek má dodat už v druhém čtvrtletí 2026.

Design Rivetu podle zveřejněných fotografií připomíná klasické brýle. Vizuálně tedy méně invazivní, ale méně modulární. Anduril staví na platformě. Nejde o jedno zařízení, ale celou škálu, kterou lze přizpůsobit různým bojovým rolím. A to může být výhoda, kterou armáda – zklamaná fiaskem s Hololens – nakonec upřednostní.