Adam Gebrian

Adam Gebrian

Hrot / David Turecký

Rozhovor měsíce

Adam Gebrian: Praha má krásné centrum, ale chybí jí obyvatelé. Město se stalo kulisou pro turisty

Dobrá architektura nemá zkratku. Vyžaduje odhodlání i trpělivost. A také odvážné zadavatele s otevřenou myslí, kteří nechají vyniknout výjimečné tvůrce, říká propagátor a kritik architektury Adam Gebrian. Ale nejsou to jen developeři. Za to, jak vypadá naše okolí, si stejně tak můžeme my sami. Proč jsou lepší riskantní přihrávky, ze kterých padne krásný gól? A proč si v Česku idealizujeme venkov tak moc, že si ho měníme v satelity s betonovými ploty?

Tomáš Tománek

Galerie (4)

Za každým velkým architektonickým nebo urbanistickým počinem je umanutý člověk, který se nenechal zlomit nebo odradit. „Spousta lidí, kteří mají peníze, nemá vkus. Věnovali tolik času vydělávání, že neměli čas a schopnost ještě kultivovat sebe.“

Rozhovor s Adamem Gebrianem začíná svižně, sedíme v ikonických Pragerových kostkách, výrazném brutalistním komplexu v zahradách opatství Emauzy v Praze.

Mluvíme o městě budoucnosti. Může se jím Praha někdy stát? Aktuálně to vypadá, že konečně vykročila směrem kupředu: stavějí se nové čtvrti i linka metra D, na Václavské náměstí se vracejí tramvaje a jeho podoba se kultivuje.

Mezi Smíchovem a Podolím se blíží dokončení Dvorecký most, jemuž vtiskne podobu umělec Krištof Kintera, rekonstrukce se dočkají velká vlaková nádraží a na břehu Vltavy má vyrůst monumentální filharmonie od světové architektonické hvězdy Bjarkeho Ingelse.

Laickým pohledem to nevypadá špatně. Tvůrčí energie proměny je skutečně cítit napříč hlavním městem a různých zajímavých počinů, stavebních a developerských projektů je v něm víc, než na co stačí kapacita klasického magazínového článku.

Je ale otázka, jestli jsme se skutečně mentálně posunuli a tvoříme věci s ucelenou koncepcí, která může vyústit v moderní metropoli, kde se dobře žije a kde výjimečná nová architektura tvoří související a logicky navazující celky s krásou a funkčností, již nám zanechali předkové.

Adam Gebrian, přední český fanoušek, propagátor a kritik architektury, tuhle tezi staví oběma nohama na zem.