Ultraviolette F77 Mach 2

Ultraviolette F77 Mach 2

Ultraviolette

40 dealerů v Evropě, 100 prodejen v Indii do března: expanzní plán UltravioletteEST

Investiční skupina TDK posílá 21 milionů dolarů do indického Ultraviolette — a značka elektrických motorek zařazuje vyšší rychlostní stupeň. Dva měsíce po vstupu do deseti evropských zemí plánuje startup evropskou stopu zhruba zčtyřnásobit, podívat se do Latinské Ameriky a jihovýchodní Asie a do začátku roku 2027 rozšířit nabídku na 14 modelů. Tah na branku podpořily i letošní novinky: po vlajkové F77 Mach 2 dorazil v únoru druhý model F77 SuperStreet.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (4)

Zrod značky stojí na dvojici přátel z dětství: CEO Narayanu Subramaniamovi a CTO Niraji Rajmohanovi, které spojil zájem o strojní inženýrství, design, informatiku i elektroniku ve chvíli, kdy indickému trhu s motocykly dominovaly pomalé pracovní stroje. „Ptali jsme se sami sebe, co by bylo potřeba, aby elektrika byla u dvoukolek vzrušující? A právě s tímto cílem jsme začínali,“ říká Rajmohan. Místo závodu o nejlevnější skútr si vytyčili metu dohnat výkonem benzinové sportovní motorky od 150 do 800 ccm. Čtyři roky trvalo od vzniku firmy v roce 2016 do odhalení prvního motocyklu. Sériová verze nabídla pevný bateriový pack, dojezd přes 220 kilometrů s maximální rychlostí 110 km/h. Vedle základního modelu přišel na trh lehký motocykl Shock Wave a skútr Tesseract s radary a kamerami vpředu i vzadu a hlídání mrtvých úhlů. Tesseract stojí 145 000 rupií (40 000 korun), motocykly začínají na 175 000 rupiích ( 48 000 korun) a šplhají až k 10 000 dolarů (250 000korun) za plně vybavený stroj.

výrobní linka Ultraviolette

výrobní linka Ultraviolette

Ultraviolette

Digitální výbava je součástí DNA: eSIM konektivita a vlastní systém prediktivní údržby umí zachytit i drobnosti typu potřeby promazání řetězu. Vše se zobrazuje v aplikaci. Zázemí firmy tvoří areál v bengalúrském Electronics City s výrobní kapacitou 30 000 kusů. Ultraviolette drží klíčové části vývoje in‑house — od vývoje softwaru a batebaterií přes motorové kontroléry po výrobu baterií. V týmu je kolem 500 lidí, z toho 200 v korporátních a R&D rolích. Vize značky se rodila i při rozhovorech s americkými majiteli Tesly z roku 2015. „Vozy Tesly byly velmi výjimečné; vlastnit je bylo vnímáno jako progres. Bylo to spíš vyjádření životního postoje,“ popisuje Rajmohan pro TechCrunch. Značka tak od začátku mířila globálně: „violet“ má podobnou výslovnost ve více než třiceti evropských jazycích, „ultra“ značí špičku. Ještě před vstupem do Evropy si firma pro své stroje zajistila evropskou certifikaci.

globální penetrace trhu s elektromotrkami

globální penetrace trhu s elektromotrkami

NITI Aayog

Na rozdíl od většiny indických výrobců elektrických dvoukolek se Ultraviolette nespokojuje s lokálním trhem. Ten je sice obrovský — Indie tvoří téměř 40 % světových prodejů motocyklů — ale většinu stále pohání spalovací motory. I když Indie míří k 30% tržního podílu elektromotorek do roku 2030, tempo zatím ukazuje spíš na ambiciózní cíl. Zemi navíc charakterizuje cenová citlivost, dvoukolky jsou spíš každodenní nezbytnost. „Bylo nám jasné, že míříme na segmenty, které jsou univerzální povahy,“ říká Rajmohan. V Evropě dnes Ultraviolette stojí na síti 40 dealerů a tempo má zrychlit: „Příští rok nastane v Evropě škálování,“ dodává. V Indii plánuje rozšířit výrobní kapacitu bengalúrského závodu na 60 000 kusů a přidat větší areál, aby se už na začátku příštího roku přiblížil ke 300 000 kusům ročně. Maloobchodní síť z dnešních 20 prodejen ve 20 městech vyroste do března přibližně na stovku; kolem padesáti z nich — po jedné na město — má otevřít už během letošní zimy. Dosavadní prodeje přesáhly 3 000 motocyklů, do konce roku míří firma až na 10 000 kusů a na tržby přes 50 milionů dolarů. Nové kolo financování vedla TDK, přidali se stávající investoři Zoho Corporation a Lingotto (dříve Exor Capital). Celkem Ultraviolette získal asi 75 milionů dolarů; mezi klíčové investory patří Qualcomm Ventures, Exor a TVS Motor.

zaklzadatelé společnosti Ultraviolette CEO Narayan Subramaniamov a CTO Niraji Rajmohan

zaklzadatelé společnosti Ultraviolette CEO Narayan Subramaniamov a CTO Niraji Rajmohan

Ultraviolette