Živě: Představení systému podpory pro ředitele škol

ČTK

Živě: Představení systému podpory pro ředitele škol

Hrot24, čtk

,

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo a schválilo strategický rámec, který zásadně promění podporu a vedení ředitelů škol v České republice. Tento krok vychází z dlouhodobých priorit vzdělávací politiky státu a je součástí širšího úsilí o zvýšení kvality vzdělávání a rovného přístupu ke vzdělávacím příležitostem. Tisková konference se koná ve středu 30. dubna 2025.

Sledujte přenos TK ke slavnostnímu podpisu memoranda k implementaci kariérního systému a systému podpory ředitelů škol od 10:00.

První národní SYSTÉM PODPORY A VEDENÍ ŘEDITELŮ ŠKOL umožní ředitelům být skvělými pedagogickými lídry a jejich učitelům mít nejlepší práci na světě. Společně budou tvořit školy, kde se všechny děti učí naplno, s radostí a s rovnými šancemi.

„Ředitelé škol hrají klíčovou roli v kvalitě výuky i v celkové atmosféře školy. Je na čase, aby měli podmínky, které jim umožní tuto roli skutečně naplňovat,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl, který vedl expertní skupinu připravující tento návrh.

„Ředitelům a ředitelkám doposud chyběla systémová podpora a zaměření na pedagogický leadership. Ředitelé přitom mají velký podíl na kvalitě vzdělávání a až 70 % rozhodnutí, které se ve škole uskuteční, leží na jejich bedrech. Těší nás, že se ministerstvo zaměří na podporu ředitelů v každé fázi jejich kariéry a získají tak podporu, kterou ke své profesi potřebují," doplňuje k Systému podpory a vedení ředitelů škol Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo.

„Je důležité, aby všichni, kterých se to týká, rozuměli, proč kompetenční rámec bude vznikat a k čemu má sloužit – jaký přínos má pro celý školský systém. Kompetenční rámec je dokument, který bude poskytovat jasné a bezpečné vodítko. Bude ukazovat, jaké dovednosti a znalosti by měl mít dobrý ředitel, aby mohl školu vést tak, jak se od něj očekává,” zmiňuje Markéta Bajerová, jedna z členek expertní skupiny.

Z celkové Vize systému podpory a vedení ředitelů škol byly pro první fázi vybrány čtyři hlavní priority:

1. Kompetenční rámec ředitele školy

Zavedení jednotného rámce, který jasně definuje očekávání od role ředitele, a propojuje výběr, vzdělávání i hodnocení.

2. Rozvoj kvalifikačních studií

Inovovaný dvoumodulový systém připraví nové ředitele na jejich roli a propojí je s mentoringem a další podporou.

3. Mentorská podpora (program KOMPAS)

Každý nový nebo potřebující ředitel získá přístup ke zkušenému mentorovi. Cílem je zrychlit adaptaci a posílit kvalitu vedení škol.

4. Podpora v regionech a role zřizovatelů

Posílení kolegiální spolupráce a uvolnění ředitelů od nadměrné administrativy prostřednictvím větší angažovanosti zřizovatelů.

Realizace bude probíhat v úzké spolupráci s Národním pedagogickým institutem, Českou školní inspekcí a dalšími klíčovými aktéry. Součástí bude i systematické monitorování a evaluace dopadů.