Pohled, který se nikdy neomrzí

Pohled, který se nikdy neomrzí

Koláž Hrot24, foto: Shutterstock.com a YouTube / Sam Eckholm

Youtuber vyletěl do zóny, kde se vaří krev. Přes 20 kilometrů nad moře ho vzal špionážní letoun USA

Do jednadvaceti kilometrů nad mořem se proletěl Sam Eckholm, který se živí jako youtuber, v životopisu se ale může pochlubit také pozicí bývalého příslušníka amerického armádního letectva. Do hluboké oblasti stratosféry dvojnásobně přesahující úroveň, v níž létají dopravní stroje, vystoupal díky špionážnímu letounu Lockheed U-2.

ptk

V armádě se tomuto průzkumnému letounu přezdívá Dragon Lady a své zemi slouží od začátku studené války. V 50. letech nechalo výzvědný stroj postavit americké letectvo spolu se CIA. Klíčovou roli sehrál při sledování území tehdejších nepřátel Spojených států, především Číny, Sovětského svazu, Vietnamu a Kuby.

Nedávno si ho vyzkoušel devětadvacetiletý influencer, o jehož kousku píše server LadBible.com.

Nutno říci, že Eckholm stroj nepilotoval, to měl na starosti profesionální instruktor. Zkušenosti z armády se ale youtuberovi hodily. Už proto, že se během výpravy nebál.

Výška je tak extrémní, že při pohledu vzhůru Eckholm zíral do nekonečné temnoty vesmíru. Výraz mladého muže nenese stopy strachu, cestu si evidentně užívá.

Riziko, které na sebe cestovatel na okraj vesmíru bere, je značné. V bodě letu nazývaném coffin corner neboli roh rakve (dosažená úroveň 70 tisíc stop je přibližně 21,336 kilometru) může i drobná změna vést k tragédii. Stroj nesmí letět ani moc pomalu, ani moc rychle.

V prvním případě může spadnout, protože ztratí vztlak. Když to s rychlostí naopak přežene, překročí kritické Machovo číslo a proudění vzduchu kolem křídel přestane být stabilní. Hrozí ztráta kontroly nad letounem i odlomení křídel.

Proč letouny U-2 létají tak nesmírně vysoko? Důvodem byla potřeba nebýt viděn a dostat se mimo dostřel nepřátelských raket. Úkolem stroje, který vznikl po druhé světové válce, bylo mimo jiné zabránit překvapení typu útoku na Pearl Harbor.

Aby vůbec směl nastoupit do kokpitu, musel se Eckholm obléct do speciálního skafandru, který byl vyroben na míru pro tento typ letadla. Prošel také testem, který prokázal, že netrpí klaustrofobií.

Skafandr si půjčil od přibližně stejně urostlého pilota. Bez něj, tedy bez ochrany proti podtlaku, by ho potkal děsivý osud. Ve výšce přes 20 kilometrů je totiž velmi nízký tlak, zároveň bod varu klesá na teplotu lidského těla.

Veškeré tělesné tekutiny se bez ochrany a po dosažení kritického bodu začínají vypařovat, Eckholmovi by se tak doslova uvařila krev v žilách a explodovaly by mu plíce.

Let proběhl hladce a video vezme dech i tomu, kdo ho bude sledovat z bezpečí pevné půdy pod nohama. Je z něj cítit, že tahle cesta bude patřit k vrcholům Eckholmova života – pomyslným i skutečným.