Oceňovaný design nové lanovky na ikonický pražský vršek

Oceňovaný design nové lanovky na ikonický pražský vršek

vizualizace: Anna Marešová designers (oficiální tiskové materiály)

Vzhůru!

Díly pro petřínskou lanovku už vznikají. Nové vozy budou modernější a prostornější

Populární pražská atrakce prochází kompletní proměnou. Na místě už běží stavební práce, ve Švýcarsku vznikají nové vozy a vše má být hotovo do poloviny roku 2026. Návrat lanovky bude ve znamení větší kapacity i lepšího výhledu.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Pražská lanovka na Petřín má za sebou další krok směrem k obnově. Začala výroba prvních komponent pro nové vozy, které nahradí stávající kabiny.

Samotná kompletace skříní vozů začne ve švýcarském závodě v září, přičemž do hlavního města mají dorazit na jaře příštího roku. „Předpokládáme, že je obdržíme pravděpodobně v květnu,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.

Výrobcem dvou kabin je rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, která vyhrála výběrové řízení. Cena zakázky je 137,7 milionu korun.

Nové vozy budou podle DPP větší a modernější – budou měřit 12,3 metru na délku, 2,45 metru na šířku a nabídnou 19 míst k sezení a prostor pro sto stojících cestujících. Kabiny budou rozděleny do čtyř oddělených částí a nabídnou více prosklených ploch pro lepší výhled na město.

Součástí dodávky jsou také nové řídicí a kontrolní systémy. Kuriozitou bude, že se vozy při míjení na trati navzájem „pozdraví“ zablikáním.

Zatímco vozy vznikají ve Švýcarsku, na Petříně probíhají intenzivní stavební práce. Dělníci už položili prvních 70 metrů základů nové trati z celkové délky 490 metrů. Práce zahrnují i stabilizaci svahu, který byl důvodem dlouhodobé odstávky.

Lanová dráha na Petřín má dlouhou historii – poprvé se rozjela v roce 1891. V minulosti byla několikrát mimo provoz, nejdéle mezi lety 1965 a 1985 kvůli sesuvu půdy. Aktuální rekonstrukce potrvá do poloviny roku 2026, kdy by měla být lanovka opět uvedena do provozu.

S využitím ČTK