Slabé portfolio pro Síkelu? Unii jdeme na ruku – a dopadne to takhle

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Celý článek
0

Zákaz frakování. Faktor, který může rozhodnout o novém šéfovi Bílého domu

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Celý článek
0

FinFocus: Snad nejde o plnění genderových kvót. Komisařku pro startupy nepotřebujeme, je ale dobře, že to EU řeší

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Celý článek
0

Všechno se udržet nedá. Aby český venkov přežil, musí se „smršťovat“ chytře

Nejsme sami, kdo řeší rébus, jak udržet „vitalitu“ v regionech, které se vylidňují. Úspěšných návodů není mnoho

Všechno se udržet nedá. Aby český venkov přežil, musí se „smršťovat“ chytře
ilustrační foto | Shutterstock.com

Kdo si dnes vzpomene na to, že spojení mezi břehy Atlantského a Tichého oceánu ve Spojených státech bylo svérázným partnerstvím soukromého a veřejného sektoru? Federální vláda poskytla nejen právo stavby, ale i půjčky na výstavbu, které byly odstupňovány podle složitosti terénu. Co pomohlo rozvoji nejvíc, byly pozemkové granty, kdy „projektové“ železniční společnosti dostaly od vlády i půdu, až dvacet mil čtverečních za každou postavenou míli tratě. Fungovalo to, v letech 1850–1885 se takto zdesetinásobila délka železničních tratí ve Spojených státech, které se staly světovou ekonomickou jedničkou, jíž jsou dodnes.

Z té doby asi pochází rčení „Build it and they will come“, ztělesňující optimistickou představu, že stačí nově osídlené území zasíťovat a o zbytek se postarají samotní osadníci, motivovaní nezměrnou snahou o lepší budoucnost.

Škoda jen, že nevíme, jak bojovat s opačným procesem, tedy s vylidňováním a postupným úpadkem celých regionů.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit