Obří státní injekce do čínské ekonomiky není ani obří, ani správně zacílená

Nová opatření mají restartovat hospodářství Číny. Podle expertů se jim to nepodaří – a pekingští komunisté si za to mohou sami. 

Nová opatření mají restartovat hospodářství Číny. Podle expertů se jim to nepodaří – a pekingští komunisté si za to mohou sami. 

Celý článek
0

Hrotcast: Česko chce vypínat uhlí, aniž by mělo náhradu. Budeme elektrárny dotovat?

Budou se zase zvyšovat daně? Měli by bohatí platit více? A proč se plánuje odstavení uhelných elektráren, když Česko nemá jak elektřinu z nich nahradit jinak než dovozem? Nebo má smysl ztrátové elektrárny dotovat? To vše řeší v aktuálním Hrotcastu Pavel Štrunc a Markéta Malá.

Budou se zase zvyšovat daně? Měli by bohatí platit více? A proč se plánuje odstavení uhelných elektráren, když Česko nemá jak elektřinu z nich nahradit jinak než dovozem? Nebo má smysl ztrátové elektrárny dotovat? To vše řeší v aktuálním Hrotcastu Pavel Štrunc a Markéta Malá.

Celý článek
0

Cla na čínská auta podporují Francouzi, Italové i Poláci. Měla by projít

Zavedení dovozních cel na čínské elektromobily se značně přiblížilo. Zástupci Francie, Itálie, Polska a Řecka už deklarovali, že jsou pro omezení čínské produkce.

Zavedení dovozních cel na čínské elektromobily se značně přiblížilo. Zástupci Francie, Itálie, Polska a Řecka už deklarovali, že jsou pro omezení čínské produkce.

Celý článek
0

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo

Tvrdé soupeření o největšího výrobce elektromobilů nahraje zákazníkům a stlačí ceny dolů. „Staré“ automobilky musejí reagovat novými modely za rozumnější ceny.

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo
ilustrační foto | Shutterstock.com

Tesla byla loni s prodejem 1,8 milionu vozů jedničkou na trhu s elektromobily. Na záda jí ale dýchala čínská automobilka BYD, která prodala 1,6 milionu vozů na baterie. Až na třetí příčce se – s velkým odstupem – umístila někdejší hvězda automobilového průmyslu, německý Volkswagen. Prodeje? Jen 825 tisíc elektrických vozů.

Podle prognózy agentury Bloomberg se na nelichotivé pozici německé firmy jen tak něco nezmění. Pozdní a pomalá reakce na nástup elektromobility ji přijde draho a v boji o světovou jedničku už je nejspíš ze hry. Letos a v příštím roce se její ztráta na vedoucí dvojici bude naopak prohlubovat.

Pro zákazníky a odbyt elektromobilů je ostré soupeření Číňanů s automobilkou vlastněnou Elonem Muskem dobrou zprávou. „Zvýšená rivalita pravděpodobně vyvolá intenzivní cenovou konkurenci, která bude tlačit na marže,“ píše Bloomberg. Brzdit rostoucí poptávku naopak může – hlavně v Evropě a ve Spojených státech – nedostatek veřejných dobíjecích stanic.

 S německým Volkswagenem (ale třeba ani s japonskou Toyotou) už analytici agentury minimálně pro toto desetiletí nepočítají. Jelikož čínská BYD se bude dál zaměřovat hlavně na domácí trh a expanze do světa bude pomalá, jediným skutečně globálním hráčem tak zůstane Tesla. Podle odhadů by v roce 2030 mohla po celém světě prodat 5,8 milionu vozů.

 Zmíněná predikce vývoje trhu ale tradiční automobilky úplně neodepisuje. Prý mají šanci bojovat alespoň o druhé místo, a to díky modelům nové generace, které mají uvést na trh v letech 2026 a 2027. Budou mezi nimi mimo jiné lidové elektromobily, jejichž ceny mají začínat na úrovni kolem 20 až 25 tisíc eur.

 Odepsání Volkswagenu jako kandidáta na titul největšího výrobce elektromobilů je v kontrastu s ani ne dva roky starou predikcí Bloombergu. Ta očekávala, že by německá automobilka mohla stáhnout náskok Tesly už v letošním roce. Nová verze analýzy ovšem počítá s tím, že v roce 2030 budou prodeje elektromobilů od Volkswagenu oproti Tesle jen asi dvoutřetinové.