Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Vodík dorazil na české koleje

Cestující se poprvé v Česku mohli svézt vlakem s vodíkovým pohonem

Vodík dorazil na české koleje
Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom poprvé v Česku | foto Tomáš Turek, týdeník HROT

Minulé úterý by mohlo vejít do historie jako zlomové datum v české dopravě. Nebo se také ukázat jako jedna ze slepých vývojových větví při hledání čisté mobility. V rámci předváděcí jízdy se totiž cestující mohli poprvé svézt z Prahy do Mníšku pod Brdy soupravou Coradia iLint od výrobce Alstom. Ta nevyužívá pro pohon obvyklý diesel či elektřinu, nýbrž vodík.

Na lehký plyn Evropa nejen v dopravě hodně sází, zda se nakonec prosadí, nelze však v tuto chvíli s jistotou říct. V cestě vodíku stojí nedořešená legislativa, stejně jako neexistující infrastruktura. Palivo pro předváděcí soupravu zajišťovala mobilní plnička společnosti Air Products, což však není řešení do běžného provozu.

Vodík dorazil na české koleje

Premiéry vodíkového vlaku na českých kolejích se účastnil i ministr dopravy Martin Kupka Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom+2

Podle ministra dopravy Martina Kupky by se bezemisní vodíkový pohon přesto mohl uplatnit coby alternativa dieselových lokomotiv na neelektrifikovaných tratích. Podle expertů je reálné, že by se do standardního provozu mohly soupravy dostat do pěti let. „Náš odhad je, že vozidla by mohla být v autorizovaném provozním modelu v rozmezí let 2027 až 2030,“ prohlásil šéf Výzkumného ústavu železničního Martin Bělčík.