Revoluci elektrických aut došla šťáva. A je na vládách, aby ji do ní opět napumpovaly

Do 30. let mají zmizet spalovací motory. Ale mnoho těch, kteří kupují auta, na to prostě neslyší.

Do 30. let mají zmizet spalovací motory. Ale mnoho těch, kteří kupují auta, na to prostě neslyší.

Celý článek
0

Hlad po ajťácích neutichá. Jejich zlaté časy už ale skončily

Platy českých IT expertů jsou pořád nadprůměrné. Firmy vyvažují zkušené ajťáky zlatem, tempo růstu jejich mezd už ovšem zpomaluje. Vyplývá to z průzkumu internetového portálu Smitio.

Platy českých IT expertů jsou pořád nadprůměrné. Firmy vyvažují zkušené ajťáky zlatem, tempo růstu jejich mezd už ovšem zpomaluje. Vyplývá to z průzkumu internetového portálu Smitio.

Celý článek
0

Restaurace zbytečně vyhodí jídlo za biliony ročně, umělá inteligence teď s plýtváním bojuje

V restauracích i bistrech po celém světě se každý den vyhazují desítky až stovky kilogramů nedojedených porcí a prošlých surovin. Tento globální problém by mohla vyřešit umělá inteligence, která dokáže díky strojovému učení a hlubokým analýzám dat snížit plýtvání o polovinu.

V restauracích i bistrech po celém světě se každý den vyhazují desítky až stovky kilogramů nedojedených porcí a prošlých surovin. Tento globální problém by mohla vyřešit umělá inteligence, která dokáže díky strojovému učení a hlubokým analýzám dat snížit plýtvání o polovinu.

Celý článek
0

Vodík dorazil na české koleje

Cestující se poprvé v Česku mohli svézt vlakem s vodíkovým pohonem

Vodík dorazil na české koleje
Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom poprvé v Česku | foto Tomáš Turek, týdeník HROT

Minulé úterý by mohlo vejít do historie jako zlomové datum v české dopravě. Nebo se také ukázat jako jedna ze slepých vývojových větví při hledání čisté mobility. V rámci předváděcí jízdy se totiž cestující mohli poprvé svézt z Prahy do Mníšku pod Brdy soupravou Coradia iLint od výrobce Alstom. Ta nevyužívá pro pohon obvyklý diesel či elektřinu, nýbrž vodík.

Na lehký plyn Evropa nejen v dopravě hodně sází, zda se nakonec prosadí, nelze však v tuto chvíli s jistotou říct. V cestě vodíku stojí nedořešená legislativa, stejně jako neexistující infrastruktura. Palivo pro předváděcí soupravu zajišťovala mobilní plnička společnosti Air Products, což však není řešení do běžného provozu.

Vodík dorazil na české koleje

Premiéry vodíkového vlaku na českých kolejích se účastnil i ministr dopravy Martin Kupka Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom Vodíkový vlak Coradia iLint od výrobce Alstom+2

Podle ministra dopravy Martina Kupky by se bezemisní vodíkový pohon přesto mohl uplatnit coby alternativa dieselových lokomotiv na neelektrifikovaných tratích. Podle expertů je reálné, že by se do standardního provozu mohly soupravy dostat do pěti let. „Náš odhad je, že vozidla by mohla být v autorizovaném provozním modelu v rozmezí let 2027 až 2030,“ prohlásil šéf Výzkumného ústavu železničního Martin Bělčík.