Slabé portfolio pro Síkelu? Unii jdeme na ruku – a dopadne to takhle

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Celý článek
0

Zákaz frakování. Faktor, který může rozhodnout o novém šéfovi Bílého domu

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Celý článek
0

FinFocus: Snad nejde o plnění genderových kvót. Komisařku pro startupy nepotřebujeme, je ale dobře, že to EU řeší

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Celý článek
0

USA masivně zadotují elektromobilitu. Na dobíjecí infrastrukturu dají přes 600 milionů dolarů

Zájem o elektromobily ve Spojených státech ochlazuje kvůli nedostatku dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy to chce zvrátit pomocí stamilionových dotací. 

USA masivně zadotují elektromobilitu. Na dobíjecí infrastrukturu dají přes 600 milionů dolarů
Přestože loni každé desáté auto prodané ve Spojených státech poháněla elektřina, tempo růstu prodejů aut na baterii klesá. | foto Shutterstock.com

Americké ministerstvo dopravy chystá masivní finanční impulz, který má oživit uvadající zájem o elektromobilitu. Přestože loni každé desáté auto prodané ve Spojených státech poháněla elektřina, tempo růstu prodejů aut na baterii klesá.  

Prodejci uvádějí dvě hlavní příčiny vlažnějšího zájmu: příliš vysoké ceny elektromobilů a nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu. 

Právě druhé „úzké hrdlo“ chce ministerstvo uvolnit dotacemi za více než 620 milionů dolarů. Peníze mají směřovat téměř na pět desítek projektů ve 22 amerických státech, a to především ve venkovských a sociálně slabších oblastech. 

Podle ABC News projekty zahrnují například deset milionů dolarů pro ministerstvo ochrany životního prostředí státu New Jersey na výstavbu dobíjecích stanic pro obyvatele vícebytových domů ve znevýhodněných a venkovských komunitách. 

Dalších patnáct milionů dolarů dostane Marylandské centrum čisté energie na vybudování téměř devadesáti dobíjecích stanic pro elektromobily po celém státě, část peněz inkasuje Coppinova státní univerzita, historicky první černošská univerzita v Baltimoru. Okres Contra Costa v severní Kalifornii rovněž obdrží patnáct milionů dolarů na vybudování nabíjecích stanic v pobočkách místních knihoven a téměř 1,5 milionu bude směřovat indiánskému sdružení Chilkoot ve městě Haines na Aljašce. 

V současnosti ve Spojených státech funguje na 170 tisíc dobíjecích stanic, od nástupu prezidenta Joea Bidena do funkce vzrostl jejich počet více než o dvě třetiny. Podle závazku Bidenovy administrativy by jich ale do konce roku 203O mělo být alespoň půl milionu. 

Podle ministerstva dopravy se během Bidenova funkčního období počet modelů elektromobilů vyráběných v USA zdvojnásobil a do konce roku očekávají, že se opět zdvojnásobí. Prodej elektromobilů se zčtyřnásobil – loni se jich prodalo 1,4 milionu. Na silnicích jezdí více než čtyři miliony elektromobilů. 

Podporou elektromobility Bidenova administrativa sleduje nejen ekologické cíle, ale má také ekonomickou motivaci. Má pomoci posílit americký automobilový průmysl především vůči čínské konkurenci. „V současnosti se rozhoduje o tom, zda se budou elektromobily skutečně vyrábět v Americe americkými pracovníky a zda se jejich výhody dostanou ke všem Američanům. Cílem politiky prezidenta Bidena je zajistit, aby odpověď na obě tyto otázky byla kladná,“ vysvětluje ministr dopravy Pete Buttigieg.