Lucie Mádlová, zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti a Simon Johnson, CEO developerské skupiny Crestyl, člen asociace
Foto: Petr Vagner, Asociace společenské odpovědnosti (publikováno se svolením)
Udržitelnost je stále trendy. Spousta firem ji ctí i bez legislativy, Česko patří mezi světovou špičku
Udržitelnost už dávno není jen o třídění odpadu nebo uhlíkových stopách. Nový výzkum Asociace společenské odpovědnosti a agentury Ipsos ukazuje, že firmy ji berou jako strategickou investici do stability a konkurenceschopnosti, nikoliv jako povinnost.
redaktor
Přes 90 procent organizací z řad členů asociace v ní vidí příležitost k inovacím a vyšším ziskům, více než polovina k posílení loajality zákazníků. Až 74 procent firem uvádí, že díky udržitelným opatřením posílily svou reputaci.
Členové asociace, mezi nimiž byl výzkum proveden, tvoří až pětinu českého HDP. Podle výsledků průzkumu je udržitelnost jedním z klíčových aspektů rozhodování pro 67 procent respondentů (firmy, sociální podniky a neziskové organizace).
Nejde přitom jen o klimatickou agendu. Pro většinu z nich je součástí firemní kultury, strategických rozhodnutí, vztahů se zaměstnanci, etiky v podnikání a obecného vlivu na společnost.
„Je důležité si připomínat, že udržitelnost není jen šanon plný směrnic. Je to o hodnotách, které si organizace nastaví. A když se podle nich dlouhodobě chovají, odmění je za to nejen zákazníci, ale i trh,“ komentuje výsledky Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Podle Terezy Horákové z agentury Ipsos je patrné, že firmy vnímají udržitelnost stále více v kontextu svého byznysu, od vztahů se zaměstnanci přes etiku až po cirkulární ekonomiku.
„V neziskovém sektoru nebo státní správě do popředí vystupují hlavně celospolečenské aspekty. Obě skupiny ale pojí to, že si důležitost udržitelného přístupu uvědomují intenzivněji než veřejnost a české firmy obecně,“ říká Horáková.
Výsledky průzkumu prezentoval Jakub Malý, CEO agentury Ipsos
Foto: Petr Vagner, Asociace společenské odpovědnosti (publikováno se svolením)
Výsledky podle asociace potvrzují, že její členové vidí v udržitelnosti nejen nástroj pro pozitivní společenský dopad, ale i pro vlastní stabilitu.
Prakticky všichni respondenti si uvědomují, že taková opatření mohou poskytnout lepší ochranu během krizí, přinášejí nové příležitosti a posilují konkurenceschopnost.
Česko mezi světovou špičkou v plnění SDGs
Výsledky průzkumu byly publikovány na společenské akci při příležitosti Global Goals Week a v rámci Evropského týdne udržitelného rozvoje.
Součástí události byla také diskuse o tom, že se Česká republika letos zařadila mezi deset nejúspěšnějších států v plnění Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) podle hodnocení OSN.
Tento úspěch na místě komentoval Radim Sršeň, náměstek ministra pro místní rozvoj, který připomněl, že o tak významném posunu se v českých médiích příliš nepsalo.
Náměstek ministra pro místní rozvoj Radim Sršeň diskutoval s Annou Paskovou, ředitelkou odboru politiky životního prostředí a udržitelného rozvoje ministerstva životního prostředí
Foto: Petr Vagner, Asociace společenské odpovědnosti (publikováno se svolením)
„Je skvělé, že se Česko dostalo do světové desítky v plnění Cílů udržitelného rozvoje. Ukazuje to, že jsme zodpovědným partnerem a plníme své závazky nejen globálně, ale i doma. Myslím, že je to jasný signál, že v této oblasti není důvod ke špatné náladě – naopak patříme ke světové špičce,“ uvedl Sršeň.
Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) jsou globální program OSN s 17 cíli – od vymýcení chudoby přes kvalitní vzdělávání, rovnost mužů a žen, ochranu klimatu a přírody až po podporu míru a spravedlnosti –, které mají do roku 2030 zlepšit život lidí i stav planety.
Trendy z Česka odpovídají i globálním zjištěním. Podle studie UN Global Compact & Accenture CEO Study 2025 považuje 88 procent generálních ředitelů po celém světě přínosy udržitelnosti pro byznys za silnější než před pěti lety a 99 procent plánuje zachovat nebo rozšířit klimatické a environmentální závazky.
Analýza Bain & Company 2025 zase ukázala, že se udržitelnost stává stále praktičtější součástí byznysu – například až 25 procent světových emisí oxidu uhličitého lze snížit se ziskem a další třetina opatření se může stát profitabilní v horizontu několika let.
Udržitelnost ale není jen o firmách. Téměř třetina spotřebitelů po celém světě dnes praktikuje šest a více udržitelných návyků denně a polovina B2B zákazníků preferuje udržitelné dodavatele.