foto TV Prima
Týden v médiích XXV
Rada pro vysílání s nezměněným vedením
Místopředsednickou pozici v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) obhájil Daniel Novák, nominant KSČM. Už v červnu se předsedou znovu stal Václav Mencl (za ODS) a dalšími dvěma místopředsedy Milan Bouška (za ODS) a Jiří Maceška (za ANO). Regulátor televize a rozhlasu tak bude další dva roky fungovat s týmž vedením jako dvě léta předtím. Rada pro vysílání nicméně není kompletní. Podle zákona má být třináctičlenná, momentálně jí ale chybí jeden člen, a to po květnovém odvolání radního za ANO Daniela Köppla.
Mandát člena rady je šestiletý. Po nedávných obměnách má v radě nejvíc zástupců vládní koalice, a to pět. Čtyři členové jsou za ANO, dva za SPD a jeden za KSČM.
Svazu průmyslu se nelíbí nové poplatky za ČT
Svaz průmyslu a dopravy ČR považuje za nepřijatelný návrh vládní koalice, podle něhož by měly firmy nově hradit koncesionářské poplatky za Českou televizi a Český rozhlas na základě počtu zaměstnanců. Výsledkem by podle svazu bylo to, že za jednu osobu se poplatek fakticky odvede dvakrát, navíc firmy ČT ani ČRo nevyužívají.
Podle návrhu takzvané velké mediální novely by se měl koncesionářský poplatek za ČT od začátku roku 2025 zvýšit o 25 korun na 160 korun měsíčně, v případě Českého rozhlasu by se odvádělo o deset korun víc, tedy 55 korun. Měl by se také rozšířit počet plátců, podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) zhruba o 230 tisíc. Nově by totiž televizní a rozhlasový poplatek hradili všichni, kteří disponují jakýmkoli zařízením umožňujícím příjem veřejnoprávních médií, tedy i mobilem, tabletem nebo počítačem.
U firem by byla nově zavedena platba podle počtu zaměstnanců, podniky do pěti zaměstnanců a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) by byly od platby osvobozeny, řekl už dřív Baxa. „Novela by se v tomto znění dotkla téměř všech firem v ČR. Návrh nyní aktivně projednáváme s členskými asociacemi a firmami, ale už teď můžeme říct, že je pro podniky nepřijatelný. Firmy by neměly platit za služby, které jsou z jejich strany nevyžádané a které nevyužívají,“ uvedl člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR Jiří Holoubek. České televizi by měl výnos z poplatků podle novely zákona vzrůst z letos očekávaných 5,7 miliardy o 1,4 miliardy korun po odečtení příjmu z končící výjimky platby DPH. U Českého rozhlasu příjem vzroste o šest set milionů korun ze stávajících dvou miliard korun.
TV Prima přesouvá hlavní novinku podzimu
Televize Prima už nebude v sobotu večer vysílat seriál Eliška a Damián. Ten přitom prezentovala jako svou hlavní novinku letošní podzimní sezony, která je navíc připomínkou třiceti let existence této komerční televize. Premiérová série Primy ale v sobotu 9. září neuspěla v přímém střetu hned dvou dílů s novým seriálem Táta v nesnázích konkurenční Novy, který získal zhruba dvojnásobný počet diváků.
Po třech odvysílaných dílech tak seriál Eliška a Damián opustil sobotní slot a přesunul se na pondělní večer. Místo něj Prima od 16. září zařadí svůj jiný seriál, detektivní Zákony vlka. Jeho první řadu úspěšně odvysílala na jaře, nyní v televizní premiéře nasazuje druhou řadu.
V novém slotu v pondělí po dvacáté hodině jde Eliška a Damián od 18. září proti dvěma divácky silným kriminálním seriálům na konkurenčních kanálech. ČT1 v pondělí dává premiérový Oktopus, Nova další řadu Kriminálky Anděl.
Ostatní seriály Primy si v prvních dvou týdnech, kdy se podzimní programová schémata tuzemských televizí rozběhla, vedly líp. O útercích a čtvrtcích Prima bezpečně vítězí novými díly seriálu Zoo (proti němu Nova staví v úterý premiérové epizody seriálu Jedna rodina, ve čtvrtek seriálu Zlatá labuť), o středách pak novinkou Pod hladinou (proti ní na Nově běží sedmá řada soutěže MasterChef). Pondělním a pátečním večerům zatím vévodí seriály ČT1 – v pondělí Oktopus, v pátek nová řada komediální Osady. Nedělní večery vyhrává Nova, stačí jí na to reprízy krimiseriálu Policie Modrava, až za nimi i za reprízami Zločinů Velké Prahy (ČT1) zatím zůstává Prima s premiérovou jedenáctou řadou show Česko Slovensko má talent.
Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz