Švýcarský luxus za hranou: Američané si možná připlatí za hodinky, čokoládu i krém na vrásky

Švýcarský luxus za hranou: Američané si možná připlatí za hodinky, čokoládu i krém na vrásky

Shutterstock.com

Švýcarský luxus za hranou: Američané si možná připlatí za hodinky, čokoládu i krém na vrásky

Nejlevnější Rolex za čtrnáct tisíc dolarů? Věc, kterou si ještě nedávno málokdo dokázal představit. Ale brzy se může stát realitou. Spojené státy hrozí Švýcarsku clem ve výši 39 % na ikonické vývozní artikly — od luxusních hodinek přes prémiovou kosmetiku až po čokoládu. Důvodem je zadrhlá obchodní dohoda. Evropská unie má clo 15 %, Velká Británie 10 %. Švýcarsko zatím nemá nic.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Zpráva způsobila poprask mezi politiky, firmami i analytiky. A pokud se do čtvrtka nic nezmění, Američané si za švýcarský luxus výrazně připlatí.

Rolex za čtrnáct tisíc? Proč ne…

Největší ranou by bylo clo pro švýcarské hodinky, jejichž hlavním zahraničním trhem jsou právě USA. V roce 2024 vyvezli Švýcaři hodinky v hodnotě 4,37 miliardy franků.

„Clo ve výši 39 % je otřes,“ říká Paul Altieri, šéf platformy Bob’s Watches. „Prodejci se budou muset rozhodnout: zaplatí daň ze svého, nebo ji přenesou na zákazníky?“ Podle něj by hodinky za 10 000 dolarů mohly stát až 14 000.

Jean-Philippe Bertschy z Vontobelu dodává, že značky jako Swatch, mířící na střední segment, už letos zdražily o 5–10 %. „Další nárůst bude pro americké zákazníky těžko únosný,“ upozorňuje.

Krém, káva, čokoláda

Kosmetika postavená na švýcarské preciznosti — značky jako La Prairie, Valmont nebo Mavala — čelí podobnému scénáři. Pokud nespadnou pod farmaceutické výjimky, budou muset clo započítat do cen. Lombard Odier varuje, že 10–15% clo firmy zvládnou, ale 39 % už může znamenat ztráty.

Nestlé se sice tarifům částečně vyhne díky lokální výrobě, ale značku Nespresso to nemine. „Nespresso se vyrábí výhradně ve Švýcarsku,“ říká James Edwardes Jones z RBC. A to znamená vyšší ceny.

Ještě horší vyhlídky má švýcarská čokoláda. Roger Wehrli z Chocosuisse říká, že clo by znamenalo až 55% zdražení kvůli sílícímu franku. Malé firmy jako Camille Bloch nebo Läderach si nemohou dovolit výrobu v USA — a bez označení „Made in Switzerland“ by jejich produkty ztratily na prestiži.

Luxus pod tlakem

Dopad pocítí i segment šperků. Richemont, majitel značek jako Cartier či Van Cleef & Arpels, upozorňuje na možné zdražení kvůli vyšším nákladům. „Zvýšení cen je nejpravděpodobnější strategií, jak zmírnit dopad,“ píší analytici BofA.

Zdražení možná paradoxně zvýší prestiž u některých značek. Většinově ale platí: čím vyšší cena, tím menší chuť zákazníka utrácet.