Komentář: Jak si ministr financí naběhl na vidle

Rozpočtové kejkle Zbyňka Stanjury se už dostaly za hranu reality, ukázala analýza Národní rozpočtové rady 

Rozpočtové kejkle Zbyňka Stanjury se už dostaly za hranu reality, ukázala analýza Národní rozpočtové rady 

Celý článek
0

Ukrajinský ministr pod palbou kritiky. Před další zimou zanedbal decentralizaci energetiky

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Celý článek
0

„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Celý článek
0

Studentů technických oborů ubylo. Pro stát je to tragédie

Naše snahy, aby bylo v Česku více technicky vzdělaných lidí, nakonec vycházejí naprázdno. Ukazuje to na neschopnost politickou i odbornou.

Studentů technických oborů ubylo. Pro stát je to tragédie
Nadchnout lidi pro technické obory je třeba už v dětském věku. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

S novými daty o studentech vysokých škol přišel v minulých dnech Český statistický úřad. Příliš pozitivního v nich nalézt nelze. Hned dva údaje jsou ale doslova alarmující. Tím prvním je, že v roce 2021 oproti dřívějším letům poprvé poklesl počet studentů technických oborů. Tím druhým, že ačkoli rostou absolutní počty studujících na VŠ, snižuje se počet úspěšných, tedy absolventů. Opravdu není proč slavit.

Že mladí Češi přestávají mít zájem o technické obory, je tragédie. Pro prosperitu země budou čím dál více potřeba absolventi a absolventky technických, prakticky zaměřených vysokoškolských oborů. Právě ti nám budou pomáhat řešit problémy současnosti i budoucnosti: ochrany životního prostředí, robotizace, udržitelnosti, IT rozvoje.

V rozvinutých moderních státech to vědí. V Japonsku, Jižní Koreji, Finsku, Švédsku… Tam všude mají jasno, že technické vzdělávání je klíčové a zaslouží si speciální podporu státu. 

U nás ale dlouhodobě zůstává jen u slov. Několik ministrů školství deklarovalo, že technické vzdělávání je jejich prioritou. Jmenujme Marcela Chládka, Kateřinu Valachovou, Roberta Plagu… A bezpočet ministrů průmyslu, kteří tomu přitakávali. Možná se snažili… Ale výsledek vidíme na datech. Pokud nadchneme mladé pro techniku a technologie, vzroste u nich zájem o studium technických věd. Jenže u nás se to očividně nedaří. 

Co s tím? Apelovat na vysoké školy, aby modernizovaly své studijní programy, více komunikovaly s uchazeči, snažily se o PR? Tím se nic nezkazí, ale snaha vysokých škol nemůže být z principu natolik efektivní. Pro technologie musíme mladé nadchnout už odmalička. Tedy nejlépe na základních školách. Přestaňme hovořit o technickém vzdělávání… Začněme ho realizovat.

Pokrokoví ředitelé škol práci s moderními technologiemi implementují do různých předmětů. Lze tak ukázat, že technologie naleznou využití nejen v praktických, ale rovněž teoretických předmětech. Děti díky tomu vidí, že moderní doba a využití mobilních telefonů, tabletů, virtuální reality a dalších pomůcek se nemusí omezovat jen na hraní populárních her Fortnite či Roblox.

Nadchněme děti do technologií už jako malé. Motivujme a podporujme je během dospívání (střední školy) a jejich zápal neuhasme na školách vysokých. To je klíč.