Zaměstnavatelé by se měli brigádníkům věnovat tolik jako stálým pracovníkům

Zaměstnavatelé by se měli brigádníkům věnovat tolik jako stálým pracovníkům

Shutterstock.com

Trh práce

Skrytý potenciál brigádníků. Z letní výpomoci se může stát loajální zaměstnanec

Každoročně v létě nastupují tisíce mladých lidí po celé České republice na brigády. Chtějí získat pracovní zkušenosti, přivydělat si během prázdnin, ale často i zjistit, jak vypadá „skutečný“ pracovní svět. Pro firmy nejde jen o sezonní výpomoc. Letní brigádníci totiž představují důležitý náborový kanál, který může sehrát zásadní roli v budování budoucího pracovního týmu, míní Jaroslava Rezlerová, ředitelka ManpowerGroup.

V době, kdy se míra nezaměstnanosti v Česku drží okolo čtyř procent a firmy obtížně nacházejí kvalifikované pracovníky, může být strategická práce s brigádníky rozhodujícím faktorem v konkurenčním boji o talenty.

„Letní brigády jsou příležitostí, jak oslovit mladé lidi, představit jim firemní kulturu a ověřit si jejich pracovní nasazení. Často jde o efektivnější cestu než klasické výběrové řízení,“ říká Jiří Halbrštát, marketingový ředitel personální společnosti ManpowerGroup ČR.

„Firmy se mohou rozhodovat na základě skutečné zkušenosti, ne pouze na základě životopisu nebo pohovoru.“

Právě první kontakt s firmou, zaškolení a přístup nadřízeného mohou zásadně ovlivnit, zda se brigádník po prázdninách vrátí – a později třeba nastoupí na trvalý úvazek.

Generace Z (lidé narození zhruba mezi lety 1996 a 2009), která na brigády nastupuje nejčastěji, totiž klade důraz na smysluplnost práce, flexibilitu i možnost rozvoje.

Pokud firma nabídne přátelské prostředí, jasnou perspektivu, částečné úvazky při studiu nebo možnost kariérního růstu, šance na dlouhodobou spolupráci výrazně roste.

„Možnosti flexibility jsou dnes jedním z nejatraktivnějších benefitů. Generace Z se mnohem více soustředí na vyvážený životní styl a psychickou pohodu, proto raději volí flexibilní formy práce a odmítá obětovat svoje duševní zdraví kvůli kariérnímu titulu. Mladí očekávají individuální přístup, možnost pracovat na dálku a zároveň se chtějí učit a rozvíjet,“ míní Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup ČR.

Jaroslava Rezlerová

Jaroslava Rezlerová

Foto: ManpowerGroup

Brigáda je často prvním kontaktem s pracovním prostředím. To firmám dává jedinečnou možnost formovat vztah mladých lidí k práci i k samotné značce zaměstnavatele.

Pokud mladý člověk zažije v rámci brigády pozitivní přístup a podporu, je mnohem větší pravděpodobnost, že se k firmě vrátí – nebo o ní bude mluvit pozitivně ve svém okolí.

Aby se z brigádníka mohl stát dlouhodobý kolega, doporučuje se přistupovat k němu jako k plnohodnotnému členu týmu už od prvního dne.

Důležitý je promyšlený onboarding, přehledná komunikace – ideálně digitální – a nabídka další perspektivy: třeba formou trainee programu nebo částečného úvazku po skončení brigády.

„Změny na trhu práce nebyly za posledních dvacet let nikdy tak rychlé jako dnes. Právě proto je důležité vnímat brigádníky jako součást dlouhodobého náborového mixu. Firmy, které je podpoří už na začátku jejich pracovní dráhy, budou mít výraznou konkurenční výhodu,“ doplňuje Jaroslava Rezlerová.

Letní brigády tedy nejsou jen prostředkem, jak pokrýt provoz v dovolenkovém období. Pokud firmy brigádníkům nabídnou smysluplnou práci, podporu a rozvoj, mohou z prázdninové výpomoci vyrůst loajální zaměstnanci s reálným vztahem ke značce.

A v dnešním napjatém trhu práce je právě tohle jedna z nejlepších investic do budoucnosti, míní expertka.