Počítač, nebo práce rukama? Manažer řetězce z USA má jasno

Počítač, nebo práce rukama? Manažer řetězce z USA má jasno

Shutterstock.com

Budoucnost práce

Americký manažer chce, aby mladí makali za kasou. „Umělá inteligence vám střechu neopraví,“ lamentuje

Zatímco velké firmy se připravují na propouštění „ajťáků“, práce rukama zažívá renesanci. Podle šéfa Lowe’s by se mladí měli držet co nejblíž zákazníkům – ne kanceláři.

Tomáš Tománek

„Umělá inteligence vám nezalátá střechu. Neopraví elektriku. Nezastaví únik vody z bojleru,“ říká šéf amerického řetězce pro kutily Lowe’s Marvin Ellison.

Na fóru Business Roundtable ve Washingtonu apeloval na mladé pracovníky, aby se drželi praktických profesí – a vyhýbali se kancelářím. Podle něj totiž AI mnohem dříve nahradí bílé límečky než modré.

Zatímco jiné obory se připravují na masivní změny kvůli automatizaci a AI, Ellison zdůraznil, že v sektorech, jako jsou stavebnictví nebo opravy v domácnostech, poptávka převyšuje nabídku. Podle údajů amerického úřadu práce z dubna chybí téměř 250 tisíc lidí ve stavebnictví a 381 tisíc v průmyslu.

„Když za mnou přijdou mladí lidé a říkají, že chtějí pracovat v centrále, říkám jim: držte se co nejblíž pokladně. Zůstaňte blízko zákazníkům – tam budou pracovní příležitosti vždycky,“ uvedl Ellison, jehož cituje Business Insider.

Jeho varování přišlo ve stejný den, kdy CEO Amazonu Andy Jassy oznámil, že firma pravděpodobně omezí počet pozic v kancelářích právě kvůli AI.

Amazon tak rozšířil řady velkých firem, které už dnes předvídají zásadní proměnu kancelářské práce, zejména na pozicích v zákaznickém servisu a v technických týmech.

Trend se ale podle Business Insideru obrací. Mnoho mladých Američanů dnes preferuje řemeslo před drahým čtyřletým vysokoškolským studiem.

Lowe’s na to reaguje vlastním programem, který zaměstnancům umožňuje dokončit dvou- nebo čtyřletý obor zdarma. Absolventi pak často najdou uplatnění přímo u zákazníků, například jako stavebníci nebo dodavatelé.

„A to nám vůbec nevadí,“ říká Ellison. „Naplní se tím potřeba, která je dnes mnohem větší než nabídka.“