Marc Hedrich

Marc Hedrich, prezident a CEO společnosti Kia Europe

Foto: KIA

Rozhovor

Šéf Kia pro Evropu: Trh s auty bude ze 100 % elektrický. Do 2027 dodáme na trh 15 modelů. Vlády nám musí pomoci.

Jihokorejská Kia věří elektromobilitě, i proto si dala do dalších tří let skutečně ambiciózní cíl, jak nezapomene podotknout Marc Hedrich, nový prezident KIA Europa, s nímž jsme se na rozhovor potkali v Lisabonu. Vybízí vlády, aby s elektromobilitou pomohly, ať už přes dotace, nebo budování infrastruktury. Kia v Portugalsku představila plně elektrickou EV3, auto, které na trh uvádí se sloganem „hlavní vůz do rodiny“.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Představujete zde nový vůz Kia EV3. Co pro vás tento vůz znamená?

Tento vůz je podle mého názoru naprosto zlomový pro automobilku Kia, nebo alespoň musí být takovým tím zlomovým bodem. Jak víte, všichni výrobci automobilů musí splnit cíle CO2 pro rok 2025. Bylo nám to jasné už delší dobu. Proto jsme se v rámci plánu S, což je přehodnocení strategie značky Kia z roku 2021, rozhodli vstoupit na trh elektromobilů, a to od vrcholné řady, tedy s modely EV6 a EV9. Nyní nastal čas „sestoupit dolů“ a oslovit většinu zákazníků. Proto pro nás tento vůz musí být opravdovým zlomovým bodem. Je to velmi důležitý model.

Přicházíte se sloganem, že se jedná „o hlavní auto pro domácnost“. Jak úspěšné podle vás bude? Konkurence je poměrně tvrdá a v Česku je hlavním rozhodujícím faktorem cena.

Jsem docela sebevědomý, protože jsem vždy říkal, že elektromobily mění pravidla hry v našem odvětví. Upřímně si myslím, že Kia je velmi silná. S modelem EV6 jsme před třemi lety získali ocenění Auto roku. Bylo to poprvé, co takovou cenu vyhrála korejská automobilka. Vyhráli jsme díky celkovému balíčku – 500 kilometrům dojezdu, 800 voltové technologii. Auto bylo ve srovnání s konkurencí opravdu pokročilé. Nyní s modelem EV3, podívejte, i když konkurenci respektuji, stále si myslím, že jsme velmi silnější v oblastech jako konektivita, schopnosti nabíjení a dojezd. EV3 má dosah 605 kilometrů dojezdu, dokáže se nabít z 10 na 80 % za 30 minut a je skvěle prostorné. To je důvod, proč tvrzení, že jde o hlavní auto pro domácnost, dává smysl. Už máme více než 5 tisíc zákaznických objednávek, což nejsou jen objednávky od dealerů, ale od samotných zákazníků. Pokud zahrneme objednávky dealerů na evropské úrovni, počet přesahuje 12 tisíc.

Ohledně ceny – bylo by možné nabídnout podobné rodinné auto za nižší cenu?

Myslíme si, že cena je velmi konkurenceschopná (EV3 začíná na 899 tisících korun za verzi Air). Nedávno někteří naši konkurenti, třeba Škoda s modelem Elroq, uvedli nové vozy. Řekl bych, že naše cena je konkurenceschopná. Nejsme tu proto, abychom prodělávali, protože všechny automobilky čelí masivním investicím, které jsou před námi. Musíme generovat dostatečný zisk nejen pro akcionáře, ale i pro budoucí investice.

Marc Hedrich

Marc Hedrich, prezident a CEO společnosti Kia Europe

KIA

Plánujete do roku 2027 uvést 15 nových elektromobilů. Co musí nabídnout, aby uspěly na trhu?

Začali jsme modely EV6 a EV9, ale už jsme oznámili i modely EV4, EV5 a EV2. EV4 a EV2 budeme vyrábět na Slovensku, což je poprvé, kdy v Evropě vyrábíme dva elektromobily. Tento plán je teprve začátek. Příští rok uvedeme další nové produkty a budeme pokračovat i v roce 2026 a dále.

Neobáváte se, že poptávka po elektromobilech nebude taková, jak se očekávalo? Řada automobilek se potýká s nižšími prodeji.

Dlouhodobě jsme optimističtí, také díky legislativě. Přechod na elektromobilitu ale nebude přímý a hladký. Očekáváme, že to bude hrbolatá cesta. Například německá vláda zrušila dotace na EV bez předchozího varování, což mělo vliv na trh. I přes to ale vidíme, že penetrace EV v Německu se krok za krokem zvyšuje. V září činil podíl EV na německém trhu 16,5 %, což je hodně povzbudivé.

Zmínil jste infrastrukturu – jaký význam jí přikládáte ve spojení s elektromobilitou?

Myslíme si, že na začátku je důležité podpořit poptávku, společně s rozvojem infrastruktury. Infrastruktura je v některých zemích, jako například u vás nebo na Slovensku, problémem. Je potřeba vyvíjet infrastrukturu ruku v ruce s vládní podporou.

Před několika lety Kia vstoupila na český trh s modelem Kia Sephia. Od té doby Kia rozšířila svoji modelovou řadu a proměnila v „love brand“. Jak se vám to podařilo?

Nedávno jsme oslavili 80. výročí značky Kia. Hřbitovy jsou plné značek, které zanikly – nejen v automobilovém průmyslu, ale i v jiných odvětvích. Klíčem k úspěchu je schopnost značky neustále se vyvíjet, vnímat trendy, atmosféru a potřeby zákazníků, které se mění. Zákazníci dnes nejsou stejní jako před 20, 10 nebo dokonce 5 lety. Je to jako s jízdou na kole – když přestanete šlapat, spadnete. Myslím, že jsme se dokázali vždy měnit k lepšímu, a ne k horšímu. Před 10 lety by si nikdo nepředstavil, že Kia uvede EV9 za 80 tisíc eur a přesto jej nyní prodáváme. Máme široké portfolio – od malých modelů jako Picanto za 12–15 tisíc eur až po prémiové modely za 80–85 tisíc eur. To je naše síla.

Zmiňoval jste změnu zákazníků. Jak se jejich potřeby změnily za posledních 20 let?

Zákazníci stále potřebují mobilitu, ale dnes, zejména mladší generace, kladou větší důraz na udržitelnou mobilitu. Mladí lidé jsou mnohem citlivější na otázky udržitelnosti a „zelené“ mobility než předchozí generace. Kromě toho je pro ně klíčová konektivita. Neustále používají své chytré telefony a chtějí, aby jejich telefon byl plně integrovaný do auta. Naše strategie s EV vozy je postavena na třech pilířích: jízda, nabíjení a konektivita.

Kde vidíte značku Kia za 10 let?

Oznámili jsme, že se chceme stát poskytovatelem udržitelné mobility. Příští rok vstoupíme do segmentu lehkých užitkových vozidel (e-LCV), což je pro nás velký krok. Chceme i nadále růst v Evropě a do roku 2027 plánujeme prodat 800 tisíc vozů ročně, včetně LCV. Naším cílem není stagnovat.

Existuje nějaký mýtus o elektromobilitě, který vás už opravdu unavuje?

Pár jich bude, třeba ty, které se objevovaly v posledních měsících v Německu. Například otázka dojezdu – lidé si často stěžují na omezený dojezd, ale přitom své vozy využívají jen v určitém rozsahu. Myslíme si, že je důležité, aby novináři vysvětlovali situaci objektivně. Naším cílem je však vždy zákazník, protože koupě auta je druhou největší investicí po bydlení. Musíme zákazníka ujistit, že s elektromobily nebudou mít problémy.

Co si myslíte o možném přehodnocení dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU v roce 2026?

Jsme součástí ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) a podporujeme jejich výzvu. Požadujeme více flexibility, protože adaptace na elektromobilitu je pomalejší, než se očekávalo. Investovali jsme obrovské částky, ale například infrastruktura v některých zemích stále není na požadované úrovni. Nepožadujeme změnu cíle pro rok 2035, jen větší pružnost a méně penalizací, které by nám bránily investovat do budoucích produktů.

Ceny energií jsou velkým tématem pro Evropany, jaký vliv mají na vaši produkci?

Je to problém, zvláště když začínáme vyrábět v Evropě. Evropa je v konkurenci s Čínou a USA, pokud jde o nejefektivnější výrobu elektromobilů. Pokud EU a jednotlivé vlády vytvoří správné podmínky pro efektivní ceny energií, bude to pro nás velmi vítané.

Jste 30 let v automobilovém průmyslu. Co se za ta léta podle vás změnilo?

Zákazníci se změnili. Dříve šlo hlavně o koupi auta pro mobilitu. Dnes mluvíme o nabíjecí infrastruktuře, konektivitě, softwarově definovaných vozidlech. Je to fascinující doba, která přináší nové výzvy každých pět let. Automobilový průmysl je skvělé místo pro práci – i když se mění, stále je to vzrušující obor.