Loď ruské stínové flotily
Shutterstock.com
Sankce fungují
Ruská stínová flotila pod drtivým tlakem. Čína jí omezuje přístup do životně důležitého přístavu
Rostoucí tlak západních sankcí dopadá i na čínské operátory. Podle analytiků krok snižuje prostor pro obcházení sankcí a zároveň posiluje obavy z ekologických havárií zastaralých lodí.
editor
Čína, největší světový dovozce ropy, začíná omezovat lodě patřící do takzvané ruské stínové flotily. Od 1. listopadu budou čtyři provozovatelé v přístavu Čching-tao v provincii Šan-tung odmítat tankery starší než 31 let, plavidla s falešnými identifikačními čísly či lodě se záznamem havárií a znečištění.
Vstup bude zapovězen i těm, které nemají platné certifikáty mezinárodních agentur. Informuje o tom americký zpravodajský web Newsweek.com.
Nový systém hodnocení rizikovosti přiřadí každé lodi body podle stáří, certifikace a pojištění. Tankery s méně než 55 body ze 100 budou považovány za vysoce rizikové a nebudou vpuštěny.
Tato opatření přicházejí v době, kdy se podíl ropy z Ruska, Íránu a Venezuely na čínském dovozu vyšplhal na 27 procent, oproti 15 procentům v roce 2019, uvádí Oxford Institute for Energy Studies.
Přístav Čching-tao je přitom pro Čínu klíčový – odbavuje přibližně šestinu veškerého dovozu ropy. Spojené státy jej už dříve zmínily ve svých sankčních opatřeních, naposledy v září, kdy zařadily na černou listinu terminál v oblasti Čang-ťia-kchou kvůli příjmu íránských dodávek. Washington zároveň zpřísnil tlak na Moskvu, zatímco Peking zůstává jejím hlavním odběratelem, připomíná web Newsweek.
Analytici tvrdí, že kroky čínských operátorů jsou reakcí na rostoucí hrozbu sekundárních sankcí i na riziko ekologických nehod. „Nová pravidla hodnocení tankerů jsou preventivním opatřením, jež kombinují environmentální obavy s tlakem amerických sankcí,“ uvedla pro Reuters Emma Li z Vortexa Analytics.
Šéf kanceláře ukrajinského prezidenta Andrij Jermak na síti X napsal, že jde o „další příklad toho, jak mezinárodní tlak postupně zužuje prostor pro obcházení sankcí“.
Krok Pekingu může citelně zasáhnout ruské a íránské dodávky, které se v posledních letech opíraly právě o lodě plující mimo dosah západních pojišťovacích a přepravních systémů. Přesto se očekává, že Čína se vyhne přímé konfrontaci se Spojenými státy.
Ministr zahraničí Marco Rubio připustil, že sankce proti čínským rafineriím by samy o sobě vyhnaly světové ceny ropy vzhůru, protože Peking značnou část ruské ropy zpracovává a vyváží dále, včetně dodávek do Evropy.