Vytíženost flotily supertankerů by měla v roce 2026 dosáhnout až 92 procent
Shutterstock.com
Chybějící lodě
Ropný trh trápí nedostatek tankerů. Vysoké ceny zůstanou hluboko do roku 2026
Trh s tankery se výrazně přehřívá, lodě plují delší trasy a jejich vytíženost míří k několikaletým maximům. Podle analytiků se vysoké náklady na přepravu stanou novým standardem, dokud nepřijdou nové lodě z loděnic.
editor
Globální trh s ropnými tankery vstoupil do mimořádně napjaté fáze, která by měla přetrvat i na začátku roku 2026. Rostoucí objem těžby, zejména ze zemí OPEC+ a z amerického kontinentu, se potkává s omezenou dostupností plavidel, kterou dále zhoršují sankce Spojených států proti Rusku, Venezuele a Íránu.
Denní sazby za pronájem tankerů letos prudce vzrostly, v některých segmentech až o 467 procent. Neobvykle silný zůstává trh i na konci roku, kdy poptávka po přepravě komodit obvykle slábne. Tentokrát však žádné ochlazení nepřichází, píše ekonomický web Oilprice.com.
Zpřísnění sankcí proti klíčovým ruským producentům ropy přinutilo obchodníky hledat alternativní zdroje, což prodloužilo přepravní trasy a dále zvýšilo poptávku po lodích.
Na trase mezi Blízkým východem a Čínou dosáhly sazby za supertankery na konci listopadu pětiletého maxima. Rychle zdražují i menší tankery, protože trh využívá prakticky každé dostupné plavidlo.
Napětí na trhu dokládá i fakt, že některé nově postavené supertankery vypluly na své první plavby prázdné z asijských loděnic, jen aby se co nejrychleji dostaly k ložiskům ropy na Blízkém východě, v Americe či Africe.
Vytíženost flotily supertankerů by měla v roce 2026 dosáhnout až 92 procent, což je nejvyšší úroveň za sedm let. Úlevu mohou přinést až nové lodě, jejichž dodávky se očekávají ve druhé polovině roku 2026. Do té doby zůstane tankerová doprava drahá a trh výrazně napjatý.