Profimedia.cz
Přísně tajný transport
redaktor
Doprava čerstvého jaderného paliva podléhá přísným bezpečnostním opatřením. „Konkrétní termíny, trasa nebo způsob zajištění fyzické ochrany jsou utajovanou informací. Z hlediska radioaktivity není čerstvé palivo nebezpečné, jde ale o velmi drahý a strategický materiál,“ uvedl po jednom takovém transportu Jan Kruml, ředitel jaderné elektrárny Temelín.
Letadlem i po silnici
Z výrobního závodu ruské korporace TVEL ve městě Elektrostal nedaleko Moskvy palivo urazí několik tisíc kilometrů. Částečně letecky, částečně po silnici. Vše pod přísným dozorem. O trase a termínech ví pouze omezený okruh prověřených lidí. Zvýšená radiační opatření nejsou potřeba, protože radioaktivita čerstvého paliva je srovnatelná s přírodním pozadím.
Výrobce palivo přepravuje ve speciálních ocelových kontejnerech. Ty odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Z něj jde zjistit, zda během přepravy nedošlo k nadměrnému nárazu, který by mohl přepravované palivo poškodit. Speciální policejní doprovod opouští palivo až v areálu elektrárny. Až zde si ho totiž přebírají energetici. Kontrolují počet kontejnerů, neporušenost nainstalovaných pečetí nebo stav akcelerometrů. Poté pracovníci kontejnery uloží ve skladu čerstvého paliva a jednotlivé palivové soubory umístí do skladovacích zásobníků.
Temelínské cvičení
Horší to je s vyhořelým palivem, které je vysoce radioaktivní. Ostatně právě proto mají kontejnery pro vyhořelé palivo hmotnost 80 až 120 tun, mají totiž tlusté stěny pro odstínění radioaktivity. Přepravní kontejnery pro čerstvé jaderné palivo mají hrubou hmotnost do patnácti tun. Doposud nebyl zaznamenán jediný případ úniku radioaktivity, a to se jen v Evropě uskutečnily už tisíce takových přeprav. I tak se pravidelně konají cvičení pro případ mimořádné situace. V areálu jaderné elektrárny Temelín se loni v září trénovala modelová situace, při níž bagr narazil do transportního vagonu vezoucího právě kontejner s použitým palivem.
„Smyslem těchto jednoduchých tréninků je kvalitně a rychle situaci vyřešit a zabránit dalšímu rozvoji. Ze světa známe příklady, kdy závažným událostem mnohdy předcházely méně významné chyby,“ uvedl ředitel elektrárny Jan Kruml. Do cvičení se zapojilo pět desítek odborníků z ČEZ. Sešel se havarijní štáb, na místě nehody zasahovali hasiči, zdravotníci, dozimetristé a speciální havarijní skupina pro přepravu jaderného materiálu. Dohlížela rovněž speciální policejní jednotka.
Úkolem hasičů bylo zabránit úniku oleje do životního prostředí. Vedle toho pomáhali zdravotníkům při záchraně zraněné osoby. Dozimetristé kontrolovali radiační situaci kolem kontejneru. Ten je na podobné pády projektován a odolnost při pádových zkouškách je důležitou podmínkou pro udělení licence. Musí například odolat pádu z devíti metrů na pevnou podložku. Navíc je stanovena i maximální rychlost vozidla, které kontejner převáží. Nesmí překročit pět kilometrů v hodině.