Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Příliš mnoho továren ve výstavbě. Hrozí nadprodukce baterií, tvrdí studie

Výroba lithium-iontových akumulátorů se rychle navyšuje, v následujících letech hrozí jejich globální nadprodukce, varovala analytická služba BloombergNEF.

Příliš mnoho továren ve výstavbě. Hrozí nadprodukce baterií, tvrdí studie
Výroba baterií do elektromobilů, ilustrační foto | Shutterstock.com

Hlavním důvodem vyšší ceny elektromobilů vůči srovnatelným autům se spalovacím motorem jsou vysoké ceny akumulátorů, které pohánějí elektromotory. To se ale může velmi rychle změnit. Analytická služba BloombergNEF varovala před scénářem, kdy se bude vyrábět násobně více lithium-iontových baterií, než bude globální poptávka.

Už nyní se po celém světě staví nové výrobní linky pro produkci akumulátorů. A pokud se dokončí všechny připravované projekty, výrobní kapacity budou zásadně převyšovat globální hlad po bateriích.

Do konce roku 2025 se má výroba zvýšit až na pětinásobek skutečné poptávky. Stav nadprodukce má trvat minimálně do roku 2030. „Je to dobrá zpráva pro výrobce elektromobilů a pro kupující. Ale pro nové hráče v sektoru výroby baterií to znamená náročné období,“ uvádí zpráva v nejnovějším výhledu pro trh s elektromobily.

Složitá situace bude panovat hlavně na území Číny, kde mají být výrobní kapacity vyšší o 400 procent až do konce dekády. Problém to ale bude i pro americké výrobce, protože současná administrativa ve velkém podporuje výrobu nových akumulátorů, které mají změnit současnou osobní dopravu i energetiku. Například společnost Ford Motor získala od americké vlády půjčku ve výši 9,2 miliardy dolarů na vybudování tří továren na baterie.

Také v Evropě rostou nové továrny na produkci baterií jako houby po dešti a evropské vlády tlačí na výstavbu dalších fabrik. Švédský výrobce baterií Nortvolt AB staví obří továrnu v Německu a místní ministr hospodářství Robert Habeck už u společnosti lobbuje, aby postavila další.

Analytička Yayoi Sekineová, jež se specializuje na trh s ukládáním energie v BloombergNEF, připustila, že některé projekty výstavby nových továren mohou být zpožděny nebo zrušeny právě z důvodu nadměrné produkce baterií. „Bude to problém všude, včetně Spojených států,“ uvedla.

Nicméně i v tomto oboru dochází ke změnám technologií. Zejména čínští producenti baterií se začínají stále více zaměřovat na výrobu lithium-železo-fosfátových baterií s pevným elektrolytem. Jejich hlavní výhodou je nižší cena oproti tradičním lithium-iontovým článků, protože neobsahují drahé kovy, jako je nikl, mangan a kobalt.