Pomáhat, či nepomáhat

Tomáš Novák, týdeník Hrot

Pomáhat, či nepomáhat

Největší česká automobilka letos do září vydělala přes dvacet miliard. Přesto by měla dostat státní pomoc na mzdy zaměstnanců zavřených fabrik

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

V nejbližších dnech by mělo padnout definitivní rozhodnutí o tom, zda a jak velkou část problémů českého automobilového sektoru převezme na svá bedra státní kasa. Pokud vláda potvrdí předběžnou dohodu z tripartity v polovině října, ještě letos může erár začít posílat automobilkám a jejich dodavatelům příspěvky na mzdy zaměstnanců ve výši stovek milionů až miliard korun.

Vláda, zaměstnavatelé a odboráři většinou nehledají shodu snadno; v případě čipové krize a útlumu výroby v závodech největší automobilky v Česku se ale příliš nehádali. Škodovce a jejím partnerům je podle nich třeba pomoci. Jde o stavební kámen české ekonomiky i exportu a potíže sektoru automotivu by nakonec stát bolely víc, než když teď obětuje pár miliard, znělo jednohlasné vysvětlení.

Zároveň se ale ozývá kritika. Opravdu je úkolem státu, aby pomáhal firmě, která letos za prvních devět měsíců vykázala zisk 23 miliard korun? Kdo jiný už by si měl vytvořit pověstnou „vatu“ na horší časy? A je správné vyplácet státní miliardy podniku, který v minulých letech posílal akcionářům dividendy v desítkách miliard korun?

Pilíře a páteře

Hlavní argument pro pomoc prostřednictvím programu Antivirus zní, že Škoda Auto a potažmo celý sektor automotivu jsou jednoduše „too big to fail“.

Jen sama největší česká automobilka zaměstnává v Česku na 34 tisíc lidí a její podíl na hrubém domácím produktu se pohybuje mezi třemi a čtyřmi procenty. „Pokud by tedy byly závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách zavřené dva měsíce, pro růst českého HDP by to znamenalo výpadek 0,5 procentního bodu,“ počítá analytik České spořitelny Radek Novák.

Škoda Auto zároveň patří mezi největší plátce korporátních daní do státní kasy. Podle údajů Finanční správy za rok 2020 odvedla přes 3,1 miliardy korun, což byla čtvrtá největší suma ze všech firem působících v Česku. V předcovidové sezoně 2019 byla dokonce automobilka největším plátcem daně z příjmů právnických osob a její příspěvek do eráru činil přes 3,6 miliardy korun.

Přímo na Škodovce navíc závisí byznys mnoha dalších firem. Přesné statistiky neexistují, i tady se lze nicméně alespoň k hrubému odhadu dopadů zavření Škodovky na její dodavatele z automotivu dopočítat. „Škoda Auto ročně vydá za materiál, komponenty a služby přibližně 300 miliard korun, celkově vyrobí čeští dodavatelé subdodávky pro automobilový průmysl za 900 miliard korun. Zhruba z jedné třetiny by tak byli závislí na největším českém producentovi osobních aut,“ upřesňuje Radek Novák.

Celkem je dodavatelských firem pro sektor automotivu na devět stovek a zaměstnávají asi 290 tisíc lidí. Dvě pětiny z těchto firem se zaměřují výhradně na dodávky do automobilového průmyslu, zbytek má portfolio diverzifikovanější. „Podle našeho odhadu je tak na dodávky automobilkám vázáno necelých 200 tisíc pracovních míst. To odpovídá pětiprocentnímu podílu na celkovém počtu zaměstnanců v ČR,“ dodává Novák.

Automobilky i dodavatelé nárok na pomoc obhajují také tím, že má jít jen o dočasné řešení. „Jakmile se dodavatelské řetězce narovnají, výroba opět skokově vzroste. Proto je zapotřebí, aby si firmy udržely své zaměstnance,“ tvrdí výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Jinak řečeno, stát by měl podle něj pomoci překlenout relativně krátkou dobu a udržet firmy v pohotovosti, aby byl restart co nejrychlejší a ztráty co nejmenší.

Dividendy versus Antivirus

Zřejmě nejvíc na celé věci dráždí, jak relativně snadno si automobilky státní pomoc vylobbovaly. Členové vlády Andreje Babiše při odchodu z jednání tripartity hovořili stejným jazykem jako odboroví předáci. „Myslíme si, že je to férové, protože jde o klíčové odvětví české ekonomiky,“ konstatoval například dvojministr Karel Havlíček.

ilustrační foto

Škoda Auto

Jak je to ale s tou férovostí doopravdy? K tomu nejlépe poslouží pohled do výročních zpráv největšího z potenciálních příjemců pomoci, mladoboleslavské Škody Auto. Vyplývá z nich, že firma v roce 2019 vykázala čistý zisk necelých 31,7 miliardy korun. Loni kvůli covidu a omezením spadl asi na polovinu: 15,2 miliardy. Letos, přestože automobilka odstavila na parkovištích na padesát tisíc nedokončených vozů a několikrát omezila výrobu, činí zisk od ledna do září 23 miliard.

Hospodářské výsledky samy o sobě naznačují, že Škoda Auto je stabilní firma schopná ustát i dvouměsíční výpadek bez velkého propouštění kmenových zaměstnanců. A to tím spíš, když svého akcionáře Volkswagen Group zásobuje štědrými dividendami – celkem to za posledních pět let bylo přes 165 miliard korun.

V covidovém roce 2020 dividendy dosáhly 28,9 miliardy. Připomeňme, že už loni obdržela Škodovka v programu Antivirus kvůli lockdownům z dubna a května zhruba miliardu korun na část mezd zaměstnanců.

Kritice nahrává ještě jeden fakt: zaměstnanci Škody Auto v posledních letech jsou takříkajíc šlechtou mezi pracovníky v průmyslu. Letošní mzdové tarify začínají na více než 28 tisících a nejvyšší překračují 63 tisíc korun měsíčně. Průměrná mzda dalece přesáhla padesát tisíc korun; o podobných mzdách si zaměstnanci ve většině průmyslových firem mohou nechat jen zdát.

Miliarda měsíčně, spíš víc

Pokud by nicméně pomoc fungovala na principu prodlouženého programu Antivirus, zohledňovala by míru nevyužitosti zaměstnanců, nikoli ziskovost firmy. Ostatně ani pravidla Evropské komise, která musí program schválit, neumožňují pomáhat selektivně. Jinými slovy, pokud se bude pomáhat, tak všem včetně Škody Auto, anebo nikomu.

O konkrétních parametrech pomoci zatím mnoho nevíme. Podle představ ministra průmyslu Karla Havlíčka by stát přispíval na šedesát procent vyplacené náhrady mzdy, maximálně ale 29 tisíc korun. Trvat by program měl tři měsíce.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 4:32:14 AM CET

Jan Němec

I pokud se tyto parametry potvrdí, není zatím jasná druhá zásadní věc: jaká budou kritéria pro získání pomoci. „Jakkoli v autoprůmyslu pracuje více než 180 tisíc lidí, současná situace se nedotýká všech stejně. V tuto chvíli bohužel neumíme říci, kolika zaměstnanců či kolika firem se bude podpora týkat, bude to záležet především na nastavení parametrů programu Antivirus,“ naznačuje Zdeněk Petzl.

Spočítat se tedy dnes nedají ani celkové dopady na státní rozpočet. Odhad ministerstva práce a sociálních věcí se pohybuje v poměrně širokém rozmezí: měsíčně by prý šlo o 440 milionů až 1,7 miliardy korun. Záležet bude na délce omezení výroby. Podle vedoucího komunikace Škody Auto Tomáše Kotery firma zatím počítá s úplným přerušením výroby na dva týdny. Poté se uvidí. „Věříme, že diskutovaná aktivace programu Antivirus B pomůže zejména dodavatelům překlenout kritické období. Naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců,“ okomentoval Kotera chystané obnovení programu Antivirus.

Nebezpečný precedent

Kritici připravované pomoci automobilovému průmyslu varují ještě před jednou věcí: ochota státu pomoci firmě v problémech, které de facto způsobila její vlastní chybná manažerská rozhodnutí či globální ekonomické problémy, se může stát precedentem. Jinak řečeno, s nataženou rukou se mohou obracet firmy z různých oborů, které se dostanou do ekonomických potíží.

Zdaleka není jisté ani to, že pomoc automobilkám a jejich dodavatelům bude trvat jen do konce roku, ačkoli se podle Radka Nováka už vyřešil problém se zavřenými továrnami na čipy v Malajsii, které patří k hlavním dodavatelům. „V posledních týdnech v zemi pandemie ustupuje a i výroba se již obnovila na osmdesát až devadesát procent kapacity. Nasmlouvané čipové dodávky by tak měly opět začít automobilkám proudit, ovšem uspokojit stávající objednávky bude trvat nejméně do poloviny příštího roku,“ upozorňuje analytik.

Nejen na výrobce aut se navíc řítí další katastrofa. Na trhu začíná být kvůli omezeným dodávkám z Číny kritický nedostatek hořčíku, nutného k výrobě oceli či hliníku. „V současné situaci narušených dodavatelských řetězců a energetické krize můžou hrozit výpadky dodávek jakékoli suroviny či materiálu, na jejichž dovozu ze zámoří je evropská produkce závislá,“ říká Novák.

Je tedy zjevné, že český průmysl nečekají idylické měsíce, a v možnostech státu evidentně není pomáhat každé firmě postižené problémy s dodávkami. Pokud ale nyní pomůže Škodě Auto, dalším zájemcům bude vláda odmítnutí vysvětlovat jen těžko.