Pavel Čechal, výkonný ředitel PBS Group
koláž Hrot24, PBS Group
Vzhůru do oblak
Rozhovor
Jdou po nich nepřátelé i spekulanti. Český výrobce leteckých motorů dráždí úspěchem, podporou Ukrajiny a továrnou v USA
O růstu, který právě zažívá původem česká skupina PBS Group, výrobce letecké techniky i komponentů do vesmírných družic, si může nechat většina firem jen zdát. V proudových motorech, které začne od dubna vyrábět i v nové továrně v americké Atlantě, roste meziročně o stovky procent. Loni tak přesáhla dvoumiliardové tržby a nehodlá se zastavit. „Máme velké investiční plány a chceme růst všemi směry,“ říká pro Hrot24 výkonný ředitel skupiny Pavel Čechal.
redaktor
Možná to zní celé moc technicky, ale pokud budeme za pár desítek let běžně létat na dovolenou k moři bezpilotními letadly, pravděpodobně v nich bude proudový motor z PBS Group. „Nejsme totiž jen výrobce, ale rovněž vývojová společnost s vlastním produktem. V tom jsme poměrně unikátní,“ upozorňuje výkonný ředitel PBS Group Pavel Čechal a odpovídá tím i na otázku, proč se společnosti v leteckém průmyslu aktuálně tak dobře daří.
PBS Group z České republiky pronikla do celého světa a má teď velké investiční plány ve Spojených státech amerických, kde v dubnu otevře novou továrnu. Investovat hodlá také v Indii. Nezapomíná ale ani na své provozy v České republice, ať již jde o její největší strojírnu, vlastní slévárnu a galvanovnu ve Velké Bíteši. Jen letos do nich investuje stovky milionů korun.
Jak složité je pro českou skupinu vašeho typu dostat se na trh v USA?
Americký trh je opravdu velmi specifický, složitý, vývojové spolupráce se tam navazují pomalu. Etablovat se tam nám trvalo mnoho let. Na druhou stranu jde o největší trh v rámci obranného průmyslu. Logicky jsme na něm museli být.
Naše americká společnost PBS Aerospace tak má zhruba sedmiletou historii, je úspěšná a rychle se rozvíjí. Zhruba před dvěma lety jsme začali plánovat výrobní kapacity, které samozřejmě dávají z hlediska našich amerických zákazníků smysl. Chceme jim být blízko výrobně, i svou flexibilitou. Nevyrábíme pro ně totiž jen motory, s našimi zákazníky spolupracujeme také při vývoji jejich jednotlivých aplikací.
Už na podzim loňského roku jsme tak smontovali a otestovali první proudové motory na americkém území. Uzavřeli jsme spolupráci se státem Georgia a také s městem Roswell, předměstím Atlanty. V první polovině dubna tam otevřeme novou továrnu.
Současné střídání americké administrativy a návrat Donalda Trumpa do Bílého domu vás v tom nijak neovlivní?
Ne, všechno to je dlouhodobá spolupráce založená na dlouhém vyjednávání. Stejně tak mnoho let spolupracujeme s našimi americkými zákazníky. Ať už by americké volby dopadly jakkoliv, naše záměry by to nijak neovlivnilo.
Uvidíme, jak to dopadne s prohlášeními ohledně ochrany amerického trhu. Nešli jsme do USA kvůli clům či jiným restrikcím, ale pokud by k něčemu takovému vůči Evropě došlo, samozřejmě to může být i pro nás přínosné. Nebyl to ale ten hlavní účel.
Kdo patří v USA, ale i celosvětově, mezi vaše zákazníky?
U mnoha našich projektů jsme vázáni mlčenlivostí. I kvůli válečným konfliktům, do nichž může naše technika zamířit. Vedle Ameriky dodáváme namátkou do Thajska, do Vietnamu, velmi aktivní jsme na Blízkém Východě a na Ukrajině.
Být v tomhle hodně konkrétní, je ale dvousečné. Rosteme a s tím roste i náš strategický význam, nejenom v rámci států NATO. Což s sebou přináší také různá negativa v podobě mediálních nebo kybernetických útoků. Vždy se totiž najde druhá strana, která bude profitovat z toho, že bychom my nemohli vyrábět nebo vyvážet.
Jednomu velkému kybernetickému útoku jste čelili loni na podzim. Kam mířil?
Tento útok proběhl na začátku října s jednoznačným cílem přerušit výrobní kapacity společnosti PBS Velká Bíteš. Víme, kam mířil a s jakým záměrem byl veden. Odkud přišel, se můžeme jen dohadovat, i když poměrně přesvědčivé indicie máme.
Mohl podle vás tento útok přijít z Ruska?
Možná byl veden z této strany, i když tam může být i několik dalších variant. Konkrétního pachatele zatím nemáme, ale cíl byl jednoznačný. A tak asi víme, odkud byl tento útok směřovaný.
Je válka na Ukrajině největším důvodem snahy očernit PBS?
Ukrajina se hodně probírá a je to jeden z těch důvodů, ale naše produkty vyvážíme globálně, objevují se i v jiných válečných konfliktech. Všechno nicméně nemusí být spojené jen s nimi. Může jít třeba také o snahy o nepřátelské převzetí PBS. Našeho významného růstu si totiž všimly i nejrůznější investiční fondy.
Loni jste obratově přesáhli dvě miliardy korun…
Je to tak, z roku na rok rosteme o desítky procent. V rámci portfolia některých výrobků, třeba proudových motorů, je to dokonce o stovky procent.
Někdy se objevují i informace, že dodáváte také do zemí, do nichž byste dodávat neměli. Předpokládám, že to tak není?
Takovýmto mediálním útokům čelíme už třetím rokem. Jejich cílem je skupinu PBS zdiskreditovat. Tak, abychom nemohli vyvážet. Není to ale pravda, nedodáváme své výrobky do žádných zemí na sankčních seznamech. Je třeba říct, že působíme pod kontrolou několika českých ministerstev, vyvážíme pod exportními licencemi.
Jak moc je výroba a vývoj leteckých motorů konkurenční prostředí?
Pokud budeme mluvit o proudových motorech, máme konkurenci spíše na globální úrovni. Jsme ale jedineční v certifikacích, kterých jsme dosáhli. Naší výhodou je náš vlastní produkt, spolehlivost motorů i jejich technické parametry. Náš vývoj neustále posouváme, což je základem našeho úspěchu.
A jak velkou budoucnost před sebou drony a bezpilotní letouny mají?
Čeká je dlouhodobý růst, je jasný na mnoho let dopředu. Nejde jen o konflikty a aktuální potřeby. I bez válek se aktuálně bude zbrojit, začnou se připravovat skladové zásoby. A zbrojit se bude neustále.
Naše motory se využívají i mimo obranný průmysl. Třeba při hašení požárů v dopravě. Patrné je to v automobilovém průmyslu, všechno teď spěje k autonomním systémům řízení. V letectví je to ale obtížnější, legislativa není připravena na takové řízení letového provozu.
Do budoucna bude největší výzvou připravit legislativu na vyšší využití vzdušného prostoru. Třeba i v cargo oblasti a v doručování, by totiž šlo využívat bezpilotních letounů. Ještě několik let ale budeme narážet na legislativní omezení. Jinak je využití dronů a draků poměrně neomezené.
Bude podle vás za pár desítek let běžné, že budeme létat třeba bezpilotními letouny s vašimi motory na letní dovolenou k moři?
Letět jednomístným bezpilotním letadlem je možné už v současnosti, motory do malých letadel dodáváme. V delší budoucnosti bude naše portfolio nejspíš daleko širší. Takže tohle určitě možné bude. Využití dronů a bezpilotních aplikací je skutečně prakticky neomezené.
Výrobky PBS Group jsou používány i při dobývání kosmického prostoru…
Tyto aktivity také velmi podporujeme, naše skupina má opravdu široký záběr. Vidíme v tom určitě budoucnost. Máme velké investiční plány a chceme růst všemi směry.
Věnuje se proudovým motorům v současnosti dost odborníků? Máte dostatek lidí?
Není to jednoduché, neustále na tom musíme pracovat. Stále totiž potřebujeme nové zaměstnance, už kvůli našemu růstu. Podobné problémy ale mají všechny výrobní společnosti, a to i přesto, že letecký průmysl má v České republice dlouhodobou historii.
My tak máme vlastní učiliště a spolupracujeme se středními a vysokými školami. Jde nám totiž také o přilákání konstruktérů. Celkově se snažíme o určitou edukaci. Chceme ukázat, jak velkou budoucnost před sebou proudové motory mají.
Jak velké na letošek plánujete investice?
První fáze investic dosáhne v USA až 20 milionů dolarů. Budeme se tam ale rozvíjet dlouhodobě a finálně půjde o daleko vyšší částky. Chceme se rozvíjet také v Indii.
Významné investiční plány máme letos i v České republice, za zhruba 300 milionů rozšíříme výrobní kapacity a strojní vybavení. Více než 100 milionů korun zainvestujeme do vývojových aktivit a do našeho zabezpečení. Ne všechny významné investice totiž musejí být na první pohled vidět, týkají se třeba i infrastruktury. Kromě toho řešíme také různé akviziční příležitosti.
Pavel Čechal
Výkonný ředitel PBS Group
Dříve působil jako šéf PBS Industry
V minulosti vedl rovněž společnost 2JCP
Vystudoval Vysokou školu ekonomie a managementu