Navrhuje barvy pro Mazdu, inspiruje se i v módě. Našim autům svědčí kontrast, říká Alena Gersonde

Estetické i praktické aspekty barevného designu řeší ve své práci Alena Gersonde. Vývoj barev trvá klidně několik let, přičemž je potřeba „mířit“ tak, aby i v budoucnu byly neustále trendy, žádané a svěží.

Estetické i praktické aspekty barevného designu řeší ve své práci Alena Gersonde. Vývoj barev trvá klidně několik let, přičemž je potřeba „mířit“ tak, aby i v budoucnu byly neustále trendy, žádané a svěží.

Celý článek
0

Saúdové varují před propadem ropy na 50 dolarů za barel. Bolelo by to Rusko nebo Irák

Saúdská Arábie varuje členy OPEC+, kteří nebudou dodržovat těžební kvóty, že cena ropy spadne na úroveň padesáti dolarů za barel. Hrozba směřuje hlavně k Iráku, Rusku a Kazachstánu.

Saúdská Arábie varuje členy OPEC+, kteří nebudou dodržovat těžební kvóty, že cena ropy spadne na úroveň padesáti dolarů za barel. Hrozba směřuje hlavně k Iráku, Rusku a Kazachstánu.

Celý článek
0

Online schránka důvěry: Startup FaceUp řeší na školách šikanu, ve firmách bossing. Teď nabírá 70 milionů

Ondřeje Fryce, který vybudoval internetový obchod Mall a díky jeho prodeji patří mezi nejbohatší Čechy, zaujal FaceUp svou „pozoruhodnou globální jízdou“.

Ondřeje Fryce, který vybudoval internetový obchod Mall a díky jeho prodeji patří mezi nejbohatší Čechy, zaujal FaceUp svou „pozoruhodnou globální jízdou“.

Celý článek
0

Další krok k elektromobilitě. V Norsku se otevřela obří továrna na recyklaci baterií

Největší továrna na recyklaci akumulátorů v Evropské unii vznikla v norském Fredrikstadu. Dokáže zpracovat ročně ekvivalent baterií z 25 tisíc elektromobilů.

Další krok k elektromobilitě. V Norsku se otevřela obří továrna na recyklaci baterií
Akumulátory v elektromobilu, ilustrační foto | Shutterstock.com

Závod provozuje firma Hydrovolt, což je konsorcium švédského výrobce baterií Northvolt a norské společnosti Norsk Hydro, jež produkuje hliník a vyrábí obnovitelné energie. Recyklační provoz bude největší svého druhu v Evropě, zvládne zpracovat dvanáct tisíc tun lithium-iontových článků, což odpovídá bateriím do 25 tisíc elektromobilů. 

Manažeři Hydrovoltu tvrdí, že moderní provoz dokáže recyklovat 95 procent materiálů, jež se v akumulátorech používají, to znamená včetně plastů, mědi, hliníku a prášku, který obsahuje drahé kovy, jako je nikl, mangan, kobalt a lithium. 

Obě firmy budou z provozu profitovat pro své kmenové podnikání. Hydro získává přístup k recyklovatelnému hliníku, na jehož výrobu bude potřeba jen pět procent energie ve srovnání s produkcí z primárních surovin. Northvolt zase získá přístup k surovinám pro další výrobu článků. 

Omezený přístup k řadě vzácných kovů dělá evropským politikům stále větší starosti. Řada z nich se ve velkém těží v Rusku nebo Číně. Ceny mnoha materiálů poslední měsíce výrazně rostou, což by mohlo znamenat komplikace při masovém zavádění elektromobilů na evropský trh. Recyklace je jednou z možností, jak závislost na nečitelných režimech snížit. 

Velké cíle pro recyklaci

Northvolt, jenž kromě gigafactory ve Švédsku staví další továrnu i v Německu, chce do roku 2030 používat polovinu všech surovin pro baterie z recyklovaných akumulátorů. Což znamená ambiciózní cíl, protože baterií k recyklaci je zatím málo. 

I proto chtějí Skandinávci provozy na recyklaci akumulátorů rozšiřovat i jinde v Evropě. S první továrnou se začalo právě v Norsku, kde je největší trh s elektromobily na světě. Díky štědrému systému dotací se tu prodává více než polovina nových aut s bateriemi v podlaze.

Společnost Hydrovolt je přesvědčena, že se recyklace baterií bude rozšiřovat, protože se chystá zavedení povinných recyklačních programů jednotlivých členských zemí Unie. Do roku 2025 by mohl podnik rozšířit kapacitu zpracování na sedmdesát tun článků, a do konce dekády dokonce na 300 tisíc tun. Generální ředitel společnosti Hydrovolt Peter Qvarfordt ocenil otevření podniku jako milník v celém řetězci výroby a recyklace akumulátorů nejen pro norský trh.

Ředitelka pro ochranu životního prostředí v Northvoltu Emma Nehrenheimová v moderní recyklaci vidí základní kámen pro to, aby přechod na elektromobily byl pro životní prostředí co nejšetrnější. Z velké části odpadne neekologická těžba cenných kovů v chudých regionech světa. 

Švédský výrobce akumulátorů tvrdí, že vyrábí nejekologičtější články na trhu. Od automobilek si už zajistil smlouvy za více než padesát miliard dolarů na dodávky baterií. Mezi zájemce patří BMW, Volkswagen nebo Volvo.