Ferrari před luxusní jachtou

Ilustrační foto: North Monaco / Shutterstock.com

Unikátní analýza ukázala, za co utrácejí nejbohatší lidé světa

Superbohatí – lidé s majetkem přesahujícím 30 milionů dolarů – loni utratili za luxusní zboží 290 miliard dolarů (zhruba šest bilionů korun). Vyplývá to ze zprávy společnosti Altrata, která čerpá z databáze Wealth X a analýz poradenské firmy Bain & Company.

vlb

Tzv. ultrabohatí jsou skupina lidí, kteří tvoří jen 0,006 procenta světové populace, ale její celkové bohatství dosahuje téměř 60 bilionů dolarů (1,24 biliardy korun), tedy přibližně třetiny majetku všech světových milionářů.

Mezi hlavní tahouny patří podnikatelé jako Elon Musk či Larry Ellison (Oracle Corporation), jejichž jmění se pohybuje v řádech stovek miliard dolarů.

Největší část jejich výdajů míří podle analýzy na nákup dopravních prostředků. Jen do luxusních vozů šlo 100,9 miliardy dolarů (2,08 bilionu korun), dalších 28,6 miliardy (591 miliard korun) pak do soukromých letadel a jachet.

Podle lednové zprávy Bain prodeje těchto kategorií, které prakticky výhradně financují superbohatí, vzrostly meziročně o 13 procent.

Dalších 115,6 miliardy dolarů (2,39 bilionu korun) padlo na šperky, hodinky, módu, nábytek či exkluzivní vína. Výdaje na výtvarné umění tvořily samostatnou položku ve výši 19,6 miliardy dolarů (405 miliard korun).

Jak informuje Business Insider, daří se značkám, které skutečně cílí výhradně na bohaté, například Hermès. Naopak firmy, které se rozkročily, spíše stagnují. Jde například o oděvní gigant Gucci.

V souladu s trendem takzvané „zážitkové ekonomiky“ proudí více peněz i do cestování a luxusní pohostinnosti. Altrata vyčíslila, že v roce 2024 šlo o 25,3 miliardy dolarů (523 miliard korun).

Oblibu si získává wellness turistika – od jóga retreatů po lázeňské destinace – a také „dobrodružné“ cesty, například safari.

Ne všichni ultrabohatí ale utrácejí jen za vlastní potěšení. V roce 2023 věnovali na charitu 207 miliard dolarů (4,28 bilionu korun), tedy téměř tolik, kolik utratili za jachty a hodinky dohromady.

Například spoluzakladatel sportovní značky Nike Phil Knight a jeho manželka Penny oznámili dar ve výši dvou miliard dolarů (více než 42 miliard korun) na podporu výzkumu rakoviny v Knightově institutu při Oregonské univerzitě.