Evropa začíná zbrojit a investoři objevili zlatý důl – fondy obranného průmyslu

Evropské burzovně obchodovatelné fondy ETF, které se zaměřují na zbrojařské firmy, hlásí zvýšený zájem investorů.

Evropské burzovně obchodovatelné fondy ETF, které se zaměřují na zbrojařské firmy, hlásí zvýšený zájem investorů.

Celý článek
0

Komentář: Putin chtěl s plynem vyškolit Evropu, teď ho školí silný soupeř z Číny

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Celý článek
0

České startupy mají vítr v zádech, brzdí je naše právní prostředí, říká investor Vojta Roček

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

Celý článek
0

Kyjev vyhrožuje: Krymský most můžeme zničit kdykoliv, ruská armáda jej stejně nepoužívá

Šéf ukrajinské kontrarozvědky tvrdí, že ruská armáda Krymský most kvůli jeho dezolátnímu stavu nevyužívá pro zásobování svých jednotek. Pokud ho Rusové opraví, Ukrajinci jsou prý připraveni poškodit ho znovu.

Kyjev vyhrožuje: Krymský most můžeme zničit kdykoliv, ruská armáda jej stejně nepoužívá
Krymský most v roce 2020, ilustrační foto | Shutterstock.com

Ukrajina tvrdí, že má vojenský potenciál úplně zničit Krymský most, který spojuje černomořský poloostrov s ruským územím na východě. Je to ale údajně zbytečné, protože jej při předchozích útocích Ukrajinci poškodili natolik, že jej ruská armáda stejně nevyužívá pro zásobování svých jednotek na okupovaném Krymu.

„Před našimi úspěšnými útoky tam denně projíždělo 42 až 46 vlaků se zbraněmi a střelivem. Dnes tam jezdí čtyři až pět vlaků denně, čtyři jsou pro osobní dopravu a jeden pro běžné spotřební zboží,“ prohlásil šéf ukrajinské kontrarozvědky SBU Vasyl Maliuk pro agenturu Interfax-Ukrajina. Část silničního mostu je využívána jen pro vozy do hmotnosti 3,5 tuny.

I když ruská strana podle něj pracuje na rekonstrukci celého mostu, stále se nedaří obnovit jeho původní nosnost. „Až obnoví sloupy, které jsou poškozené a zase přes něj začnou dopravovat munici, pak ještě jednou řekneme ahoj,“ vzkázal do Kremlu šéf Služby bezpečnosti Ukrajiny, která je přímo podřízena ukrajinskému prezidentovi.

Most v roce 2018 slavnostně otevíral Vladimir Putin jako důkaz, že anexe území z roku 2014 je trvalá a Krym se stal nedílnou součástí Ruské federace. Maliuk nyní tvrdí, že na úplné zničení mostu je stále čas.

Ukrajina zaútočila od začátku války na nejdelší most v Evropě dvakrát. Nejprve v říjnu 2022, kdy došlo k silnému výbuchu na silniční části mostu a začal hořet i nákladní vagón s palivem na přidruženém železničním mostě. Most musel být uzavřen.

V červnu 2023 se objevily zprávy, že na pilířích mostu vznikají značné praskliny jako důsledek špatně udělaných oprav. Ruskou inženýrskou stavbu, kterou Ukrajinci považují za nelegální, opět poškodil útok ukrajinských námořních dronů v noci ze 16. na 17. července 2023.

Maliuk už loni v listopadu tvrdil, že je tato ruská chlouba odsouzena k zániku a sliboval ruským okupantům další překvapení. „Úspěšným požárem na mostě jsme ve skutečnosti zničili mýtus o neporazitelnosti Ruska,“ uvedl.

Ukrajině se navíc daří na okupovaném Krymu ničit plavidla Černomořské flotily. Během posledních dní mělo ruské námořnictvo přijít o další čtyři lodě. Útoky provedl Kyjev pomocí britsko-francouzských raket Storm Shadow, respektive SCALP. Kyjev tvrdí, že od února 2022 už potopil třetinu veškerých plavidel ruské flotily na Černém moři.