Jan Němec

Kult velekněze Elona

Dvě bombastické zprávy o Tesle provází kontroverze. Jako obvykle.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Hned dvakrát se minulý týden dostala do hlavních zpráv americká společnost Tesla. Nejprve když její tržní kapitalizace přesáhla šílený bilion dolarů. A podruhé když s velkou slávou oznámila své první vítězství v dostizích evropských automobilových prodejů. Stejně jako většině zpráv o firmě Elona Muska nechybí ani oběma příběhům trocha kontroverze.

Vstoupit do exkluzivního klubu bilionových firem se Tesle podařilo díky růstu cen akcií, který vyvolala zpráva o zajímavé zakázce. Největší světová autopůjčovna Hertz si objednala sto tisíc vozů v rámci „elektromobilizace“ svého vozového parku. Pikantní na tom je, že stejná firma, která de facto udělala z Elona Muska třetího člověka v historii s majetkem nad 200 miliard dolarů, loni balancovala na hraně bankrotu.

Druhá zpráva zase ukazuje, jak šikovný marketing se někdy za bombastickými titulky skrývá. Je pravda, že Muskova automobilka v září dokázala jako první dostat do čela prodejů nových vozů v Evropě elektromobil, konkrétně Model 3 s 24,4 tisíce registrovaných kusů. Pohled na měsíční srovnání ale ukazuje, že jde o efekt nárazových dodávek. Tesla „zaváží“ Evropu čtvrtletně, a tak vždycky po dvou slabších měsících prodeje vystřelí – stejně jako v září. Například v srpnu bylo evropských registrací tesel jen 7,8 tisíce, a v červenci dokonce ani ne tisícovka.

Navzdory všem těmto faktům nicméně investoři neztrácejí víru a Tesla bourá další a další hranice. Prsty si na jejích akciích spálili spekulanti sázející na pokles, který stále nepřichází. Nakupovat její cenné papíry za nynější ceny ale vyžaduje opravdu velké přesvědčení o velkolepém úspěchu elektromobility s jejím dnešním lídrem v čele.