Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Digitální ekonomika se stává obětí vlastního úspěchu a vhání USA do náruče Donalda Trumpa

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Celý článek
0

Komentář: Na co si to obce škudlí? Půl bilionu úspor není normální

Města a obce nejsou babičky spořící pro vnoučata, peníze mají investovat, ne sušit na účtech. Místní samospráva potřebuje reformu.

Komentář: Na co si to obce škudlí? Půl bilionu úspor není normální
ilustrační foto | Tomáš Novák, HROT24

Léta, kdy legendární předlužená obec Prameny strašila obecní samosprávy a řešily se na vládní úrovni nějaká centrální pravidla zadlužování místních samospráv, jsou dávno pryč. Na konci minulého roku měly obce a kraje na účtech úspory ve výši téměř půl bilionu korun. Nic proti zodpovědnému hospodaření, ale řekněme si jasně, že obce nejsou babičky šetřící vnoučatům, ale veřejná správa pečující o rozvoj svěřeného území a majetku, z peněz, které vybere od občanů. 

A tak pravičákům, kteří považují daně za legální krádež, se z toho otevírá kudla v kapse. Mít nějakou rezervu pro nenadálé havárie je sice rozumné, ale půl bilionu? 

Obce a kraje získávají dohromady zhruba třetinu výnosu ze všech hlavních daní, které platíme. K tomu inkasují veškerou daň z nemovitostí na svém území a řadu dalších poplatků. Není to málo peněz. A to ještě na plnění svých kompetencí daných zákonem inkasují další nemalé přímé dotace. Typicky třeba na školy, ale i komunikace a dopravu. 

Když je tato infrastruktura nedostatečná a obce neplní své povinnosti, tak slyšíme, kterak chybí peníze. Například loni v létě jsme si mohli přečíst, že devíti pražským obvodům chybí dohromady téměř třináct miliard korun, aby se odstranily ty největší problémy. A výsledek hospodaření ke konci roku? Hlavní město a jeho části si uložily do kasičky dalších třicet miliard. 

Co si o tom myslí maminky marně hledající školku pro dítě, asi netřeba spekulovat. A dostavba vnitřního pražského okruhu, další linky metra? Na tom by se přece měl podílet i stát, protože pražskou infrastrukturu budou využívat nejen Pražáci a stát ostatně financuje podobné stavby i v dalších městech. 

 

Ano, má to logiku. Ale pak je v rozdělování peněz nějaká chyba. Buď potřebujeme systém se silným centrem, které bude rozdělovat účelově vázané dotace, nebo budou obce samostatně hospodařit a peníze vybrané od daňových poplatníků budou používat v souladu s naplňováním svých kompetenci. Není znakem zodpovědného hospodaření státu, když jedna jeho složka vytváří drastické deficity i za cenu dotací jiným složkám, které si nespotřebované prostředky ukládají na účty. 

Praha je určitě specifická v tom, jak už řadu let není schopna naplňovat své investiční záměry a prostě se nic významného nestaví, jen se o tom mluví. 

Jiným, zato systémovým problémem je zřejmě i to, že mnoho obcí je příliš malých na to, aby z průběžných příjmů hradily významnější investiční akce, a tak si na ně šetří (a často nikdy nenašetří). Přitom obcím stále na něco chybí peníze. Což je dáno zejména tím, že máme nejmenší územněsprávní celky v Evropě a jejich ekonomická samostatnost je fakticky chimérou a celkově prodražuje chod státu.  

Více než o dobrém hospodaření obcí vypovídá těch půl bilionu úspor o tom, že územní správa potřebuje reformu. A to pořádně hlubokou.