Panák není nejtvrdší. Češi nerozumí alkoholu, ukázal průzkum
Mýtus o Češích jako znalcích alkoholu získal povážlivé trhliny. Devět z deseti lidí si totiž myslí, že panák destilátu obsahuje víc alkoholu než třeba sklenice piva či vína. Ale mýlí se.
alkohol (ilustrační foto) | Profimedia.cz
Zdá se, že Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny. Velkého panáka 40% lihoviny (0,04 l – 16 gramů alkoholu) totiž označuje za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu devět z deseti respondentů aktuálního průzklumu. Více alkoholu přitom obsahuje třeba sklenka bílého vína (2 dcl až 22 gramů alkoholu ) nebo velké 10° pivo (0,5 l – v průměru 20 gramů alkoholu).
Lidé nejčastěji chybují při srovnání piva různých stupňů a velikostí (malé pivo/velké pivo) s lihovinami. Mylně se domnívají, že:
Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než velký panák 0,04 l 40% destilátu (93 %)
Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (74 %)
Velké 12° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (58 %)
Nejvíce lidí si pak myslí, že malé 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák (0,02 dcl) 40% lihoviny (94 %). Lidé též často chybují, když předpokládají, že ve víně (2 dcl) je méně alkoholu než ve velkém panáku (0,04 l) 40% lihoviny (89 %).
Opak je však pravdou. Sklenička bílého vína obsahuje 18 až 22 gramů alkoholu, velké 10° pivo 18 až 20 gramů a 4cl panák např. 40% vodky „jen“ 16 gramů. Ženy (92 %) častěji než muži (87 %) označovaly skleničku vína jako nápoj s nižším obsahem alkoholu. Naopak správný úsudek o množství alkoholu ve velkém pivu měli především mladší lidé ve věku 18 až 35 let (11 %) a také vysokoškoláci (13 %).
Data o chybném vnímání obsahu alkoholu v konzumních jednotkách u alkoholu vyplývají z průzkumu realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 100 respondentů, který si nechala vypracovat Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Na základě těchto výsledků spustila Unie edukační kampaň na sociálních sítích s Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí.
„Z průzkumu z loňského roku jsme věděli, že základní znalost obsahu alkoholu u piva, vína a lihovin je nízká, ale že jde o takto zásadní omyly i v konkrétních případech nás velmi překvapilo. Přitom ve všech nápojích je pořád ten samý alkohol. Ať jde o víno, pivo nebo lihoviny,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.
„Lidé si pletou procenta označená na láhvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci, a argumentují tím, že pivo obsahuje jen 4-5 % alkoholu, ale vodka 40 % a více. Už si však neuvědomují, v jakém množství daný nápoj konzumují. V půllitrové porci piva tedy vypijí více alkoholu než ve 4 cl velkém panáku vodky. Těžce rozumí tomu, že alkohol je jen jeden,“ dodává.
Na základě výsledků průzkumu spustila UVDL edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov VÍno, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že alkohol je jen jeden. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programu „Pij s rozumem“.