Komentář: Potřebujeme revizi Green Dealu. Místo toho nás možná čeká přitvrzení

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Celý článek
0

Velká ropná konsolidace v USA: Dražší benzín a více vlivu pro OPEC

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Celý článek
0

Tajemná ruská vesmírná zbraň je nesmysl. Špionům šlo o udržení vlivu

Za únikem informací o ruské zbrani schopné ničit družice stály nejspíš americké tajné služby. Chtěly vyděsit politiky, aby neschválili novelu, která by jim sebrala pravomoc shromažďovat citlivá data i bez povolení soudu.

Za únikem informací o ruské zbrani schopné ničit družice stály nejspíš americké tajné služby. Chtěly vyděsit politiky, aby neschválili novelu, která by jim sebrala pravomoc shromažďovat citlivá data i bez povolení soudu.

Celý článek
0

Kdo vám opraví elektromobil? Mechaniků je nedostatek

Elektromobilita mění požadavky na autoservisy. Autorizované podniky si školí vlastní odborníky, nezávislým servisům se nevyplatí.

Kdo vám opraví elektromobil? Mechaniků je nedostatek
ilustrační foto | Shutterstock.com

Zažitý obrázek automechaniků jako chlapíků v montérkách umaštěných od oleje z menších českých servisů ještě dlouho nezmizí. Aby vyhověly poptávce stále se rozšiřujících řad řidičů aut poháněných baterií, budou ale muset opravny aut hledat také odborníky na elektromobily. 

Jejich profese už nemá s původním povoláním automechanika mnoho společného. Nemusí umět měnit olej nebo filtry ani znát každý detail složitých spalovacích motorů, které se skládají ze stovek součástek. Elektromotory jsou podstatně jednodušší a také méně poruchové. 

Ani elektromobilům se samozřejmě nevyhýbají problémy – a podle různých průzkumů a statistik nejsou nijak ojedinělé. Automechanici ale pro jejich vyřešení budou muset mít jiné znalosti – půjde často spíš o elektrikáře nebo experty na software, kteří se neobejdou bez speciálních školení a certifikátů. 

V Česku, ale také v zemích s podstatně vyšším podílem aut na baterii na silnicích je jich dnes akutní nedostatek. Najdete je především v autorizovaných servisech. Malým nezávislým opravnám se ale zatím do jejich školení (a také do nákupu nového vybavení) nevyplatí investovat. A školy nebo učiliště zatím takové experty „neprodukují“.

Chybí noví automechanici

Vyměnit píchlou pneumatiku nebo opravit karoserii elektromobilu nejsou problémy, s nimiž by si u elektromobilů neporadili automechanici či klempíři ze staré školy. Problémy s baterií a vlastně jakýmikoli vnitřnostmi elektromobilu už nejenže řešit neumějí, ale ani nesmějí.

Automechanik či autotronik v novém světě elektromobility musí mít speciální elektrotechnické vzdělání a opravňující školení. A také speciální vybavení, které stojí řádově miliony korun. Důvodem je nejen to, že neodborný zásah může vést k nenapravitelným škodám na baterii vozu, ale také bezpečnost. 

Jak píše agentura Reuters, takových expertů po světě chybějí desítky tisíc, a to především u menších, nezávislých (a pro zákazníky levnějších) autoservisů. Těm se zatím investice do vlastního školení zaměstnanců nevyplatí a školy vychovávají nedostatečné množství potřebných expertů. 

Podle Reuters třeba jen ve Spojených státech budou v roce 2030 postrádat na osmdesát tisíc expertů na elektromobily. V Británii jich bude chybět kolem 25 tisíc. Nedostatek v Austrálii odhaduje téměř na deset tisíc.

Platí to i pro Česko, kde se lze s jistotou spolehnout zatím jen na autorizované servisy. „Automobilové značky dbají na to, aby jejich autorizované servisy dokázaly zajistit i servis elektromobilů. Zároveň některé specifické servisní zásahy, například opravy trakčních baterií, na elektromobilech může v Česku poskytovat jen velmi omezený počet servisních center,“ vysvětluje Aleš Povr z ČAAS.

Vlastní experty si tak školí například Škoda Auto i další automobilky ze skupiny Volkswagen, stejně jako autorizované servisy Hyundai. V nezávislých servisech je ale většinou ještě nenajdete. Například průzkum serveru Motofocus tvrdí, že v Česku neumí s poruchou elektromobilu pomoci zhruba sedm z deseti servisů. Důvod je stejný: není to prozatím ekonomicky výdělečné.

Tématu se podrobněji věnujeme v aktuálním vydání týdeníku Hrot.