Jihočeští dodavatelé autodílů čekají na reakce automobilek na americká cla
Shutterstock.com
Jihočeští dodavatelé autodílů čekají na reakce automobilek na americká cla
Jihočeští dodavatelé autodílů zatím neví, jak se 25procentní cla na dovážené automobilové součástky a náhradní díly do USA dotknou jejich přímého vývozu. Čekají, jak budou reagovat automobilky, kterým dodávají komponenty a které do USA své výrobky vyváží. Znamenalo by to měnit smlouvy, žádná jednání se ale zatím nekonala, zjistila ČTK u firem Motor Jikov, Brisk a THK. Cla na dovoz automobilových součástek a náhradních dílů by USA měla začít uplatňovat od soboty 3. května.
čtk
Českobudějovická strojírenská skupina Motor Jikov přímo do USA dodává součástky pro golfové vozíky a podobná lehká vozidla. Z celkového obratu firmy 1,5 miliardy Kč tento sortiment dělá roční tržby 150 milionů korun. „Budou se cla vztahovat například i na komponenty golfových vozíků? Nevíme. Automobilové součástky, které vyrábíme, dodáváme pouze do evropských závodů automobilových výrobců, nikoli přímo na americký trh. Proto se nás uvažované zavedení 25procentních cel na autodíly dotkne spíše nepřímo,“ řekl ČTK generální ředitel Miroslav Dvořák.
Zatím od evropských automobilových partnerů nezaznamenali žádné přímé požadavky na úpravy cen či jiné ústupky v souvislosti s aktuálním americkým opatřením. „Nicméně jsme připraveni jednat, pokud by v budoucnu došlo k tlakům na cenu v rámci celého dodavatelského řetězce,“ dodal Dvořák.
Americkým clům může podléhat sortiment táborského Brisku, který tam dodává do pěti procent jeho produkce, většina výrobků směřuje k výrobcům aut. Brisk vyrábí zapalovací svíčky a snímače do aut.
„Ze dne na den se nic nezmění. Pokud by měly automobilky ušetřit třeba deset procent na nákladech, tak už to mohly udělat dávno. Firmy v automotive jsou na tom v podstatě stejně z hlediska nákladů v tom smyslu, že konkurence vlastně dotlačila všechny dodavatele i automobilky na určitou úroveň nákladů a ty jsou hodně porovnatelné. Bude také záležet na tom, jak je konkrétní dodavatel pro automobilku nahraditelný,“ řekl majitel firmy a předseda představenstva Mojmír Čapka.
Automobilový průmysl se podle Čapky potýká ale s i jinými problémy, aktuální cla jsou jen jedním z mnoha. Jsou to například drahé energie nebo zavádění elektromobility, což se projevuje na nákladech a prodejích automobilek.
O snížení cen zatím neuvažuje dačická firma THK Rhythm Automotive Czech. „Není tam prostor na snižování marží na základě cel,“ řekl generální ředitel Richard Matkovič. Firma své výrobky do USA nevyváží přímo. Komponenty, například do podvozků aut, dodává výrobcům automobilů prémiových značek, kteří pak vozidla vyváží do Ameriky. Cla by se jich tedy dotkla nepřímo.
Firma za poslední rok zaznamenala pokles objemu výroby o 12 až 15 procent. „To nesouvisí s Trampovými cly, to souvisí se zaváděním elektromobility, nejistoty ohledně zákazu spalovacích motorů, nové modely na trhu se příliš neobjevují, protože automobilky neví, co bude dál. Proto uvažujeme o jiné formě strojírenství a obrábění,“ řekl Matkovič. Cla se by podle Matkoviče mohla projevit za tři až pět měsíců.
Přesun výroby do USA ale nemusí situaci s cly vůbec vyřešit, naopak zhoršit. „Máme výrobu v Americe a nemá to jednoduché. Nakupuje díly z Evropy, z Mexika, z Kanady. To by se tam musel přestěhovat kompletní dodavatelský řetězec, dokonce i těžba potřebných surovin,“ řekl Matkovič.