nová brutalistní edice od Moser

nová brutalistní edice od Moser

se souhlasem společnosti Moser

České sklo

Jemný dotek brutalismu: Když křišťál tvoří monument

Brutalismus – architektonický směr, který vzbuzuje vášně. Pro někoho symbol hrubé síly, pro jiné pocta čisté formě. A teď si představte, že se jeho syrová elegance vtiskne do křehkého křišťálu. Sklárna Moser přichází s kolekcí Magnus, jež bourá představy o tom, jak může brutalistní DNA vypadat. „Chtěl jsem přenést ten kontrast mezi masivností a křehkostí do skla. Aby vázy nejen stály, ale mluvily,“ vysvětluje kreativní ředitel Jan Plecháč, který dal projektu tvar i duši.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (2)

Magnus není jen sbírka váz. Je to dialog mezi stoletou tradicí a současným designem. Plecháč tu nekopíruje betonové giganty, ale zachycuje jejich podstatu: monumentální proporce, čisté linie, absenci přetvářky. „Brutalismus je upřímný. Neumí lhát, a proto fascinuje,“ říká designér. A tak vázy připomínají zmenšené mrakodrapy s hranami ostrými jako břitva, které ale zároveň odhalují jemné bublinky a vlny ručně foukaného skla. Paradox? Spíš geniální spojení.

nová brutalistní edice od Moser

nová brutalistní edice od Moser

se souhlasem společnosti Moser

Zemité tóny kolekce – od kouřové šedi po hnědooranžový podzim – odkazují na interiéry brutalistních budov. Ale pozor: zdání klame. Barvy vznikly díky technice podjímání, kdy se vrstvy skla prolínají do hloubky. „Vytvořili jsme zcela nový odstín – žlutozelený s kouřovým efektem. Je to první takový experiment v historii Moseru,“ přiznává Plecháč. Výsledek? Barva, která mění tón podle světla, jako by vázy obsahový kus nebe.

Od Leo Mosera k dnešku: Revoluce v genech

Kolekce Magnus ale není jen hra s tvary a barvami. Je taky poctou odvaze. Před sto lety Leo Moser, syn zakladatele sklárny, riskoval a odjel do Berlína experimentovat s odstíny. Dnes Jan Plecháč navazuje: „Leo by byl nadšený. Vždycky šlo o to posouvat hranice, neopakovat se.“ A tak se Magnus stává mostem mezi generacemi. Každá váza nese pečeť řemeslné dokonalosti (výroba jednoho kusu trvá až 30 hodin), ale i vtip – třeba když se křišťálový „beton“ leskne jako diamant.

Cena za výjimečnost? Odvaha ji nabídnout

Monumentální váza vysoká 36,5 cm za 112 500 Kč? Ano, Magnus cílí na sběratele. Ale Jan Plecháč to vidí jasně: „Luxus není o ceně. Je o schopnosti vyprávět příběh, který nikdo jiný neumí.“ A tenhle příběh mluví řečí kontrastů: syrovost brutalismu versus něha skla, tradice versus technologie, síla versus křehkost. Možná právě proto kolekce nepůsobí jako dekorace, ale jako sochy. Miniaturní architektura, která dokazuje, že i beton může mít srdce – když ho tvarují ruce mistrů.