Autobusy ve Vysokém Mýtu se dosud vyráběly pod vlajkou italské skupiny Iveco. Nyní je bude řídit indická Tata Motors

Autobusy ve Vysokém Mýtu se dosud vyráběly pod vlajkou italské skupiny Iveco. Nyní je bude řídit indická Tata Motors

Shutterstock.com

Auta a autobusy

Tata Motors kupuje část Iveca. Výroba v Česku přechází pod indický koncern

Autobusy z Vysokého Mýta nově pod indickou vlajkou. Tata Motors přebírá od italské skupiny Iveco výrobu komerčních vozidel včetně českého závodu.

Italská skupina Iveco prodává svou výrobu komerčních nákladních aut, včetně české společnosti Iveco Czech Republic, indickému koncernu Tata Motors.

Transakce v hodnotě 3,8 miliardy eur (v přepočtu zhruba 93 miliard korun) znamená zásadní změnu i pro český automobilový průmysl. Autobusová výroba ve Vysokém Mýtě, dříve známá jako Karosa, se tak nově ocitne pod křídly jednoho z největších hráčů asijského trhu.

Změna je součástí širší restrukturalizace skupiny Iveco, která odděluje svou obrannou divizi – tu převezme italská firma Leonardo – a zbytek výrobních aktivit v oblasti užitkových vozidel, jež připadnou Tata Motors.

Tato dohoda přinese indickému výrobci nejen zázemí pro vstup na evropský trh, ale i přístup k výrobním závodům, designovým centrům a technologiím, mimo jiné i v oblasti udržitelné dopravy.

Pro český závod ve Vysokém Mýtě, kde pracují tisíce lidí, se tímto krokem otevírá nová kapitola. Tata rozšiřuje své působení v Evropě, kde dosud operovala hlavně v segmentu osobních vozů – například skrze značky Jaguar a Land Rover.

Iveco Czech Republic patří k největším zaměstnavatelům v Pardubickém kraji. Přechod pod Tata Motors přichází v době, kdy evropský trh s užitkovými vozy čelí tlaku na ekologizaci, digitalizaci a vyšší konkurenci. Indická skupina by tak mohla do české výroby přinést novou dynamiku i další investice.

Celková hodnota celé transakce činí 5,5 miliardy eur (cca 135 miliard korun) a zahrnuje i stažení akcií Iveca z burzy. Prodej musí ještě schválit regulátoři, očekává se však dokončení v prvním čtvrtletí roku 2025.

S využitím ČTK