Speciální ocenění Asociace společenské odpovědnosti připomene výjimečné osobnosti, organizace a firmy, které svým nasazením šíří štědrost a solidaritu
Foto: Asociace společenské odpovědnosti (publikováno se svolením)
Dobročinnost
Giving Tuesday slaví deset let. Poprvé ocení dobré skutky
Celosvětové hnutí Giving Tuesday, které šíří štědrost a solidaritu, letos v Česku slaví desáté výročí. K jubileu připravila Asociace společenské odpovědnosti hned několik novinek. Vůbec poprvé budou vyhlášeny Giving Tuesday Awards, speciální ocenění pro jednotlivce, organizace i firmy, které svým jednáním inspirují k pomoci druhým.
redaktor
Nominace do šesti kategorií jsou otevřené od 1. do 21. října a zapojit se může kdokoli. Podle zakladatelky A-CSR Lucie Mádlové je cílem připomenout ty, kdo pomáhali šířit vlnu štědrosti v uplynulé dekádě.
„Během deseti let jsme viděli tisíce akcí i spontánních činů, které měly jedno společné – chuť pomáhat. Giving Tuesday Awards jsou naším poděkováním těm, kdo tuto vlnu utvářeli. Lidé mohou nominovat kohokoliv, kdo v jejich očích udělal něco štědrého nebo někomu pomohl,“ vysvětluje Mádlová.
Ocenění budou rozdána v šesti kategoriích: Příběh štědrosti, Firemní dobročinnost, Nezisková organizace, Mladý hrdina / Mladá hrdinka, Komunitní počin a speciální titul Osobnost desetiletí. Vyhlášení vítězů se uskuteční 27. listopadu v Klášteře minoritů sv. Jakuba v Praze.
„Jsme národ, který umí být štědrý“
Myšlenku Giving Tuesday dlouhodobě podporují i známé osobnosti. Spisovatelka a zakladatelka Nadačního fondu Be Charity Bára Nesvadbová, která je ambasadorkou hnutí v Česku, připomíná, že příběhy solidarity jsou všude kolem nás:
„Vidím děti, které překonávají těžké nemoci, dobrovolníky i firmy, které nezištně pomáhají druhým. Jsme národ, který umí být štědrý a soucitný. Giving Tuesday Awards tyto hodnoty připomínají a oslavují,“ říká a vyzývá veřejnost, aby neváhala nominovat své hrdiny.
Součástí oslav bude také vydání knihy Štědré úterý: Jak Giving Tuesday proměnilo Česko, která mapuje příběhy filantropie poslední dekády – od školních sbírek přes dobrovolnické výzvy až po firemní kampaně.
Na její tvorbě se podíleli mimo jiné ekonom Tomáš Sedláček, spisovatelka Bára Nesvadbová, chirurg Tomáš Šebek nebo podnikatel Martin Vohánka. Publikaci vydává Pointa ve spolupráci s Albatros Media a slavnostně vyjde 2. prosince, na samotné Giving Tuesday.
Deset let dobrých skutků v Česku
Giving Tuesday vzniklo v roce 2012 v USA jako protiváha konzumním nákupním svátkům Black Friday a Cyber Monday. V Česku se slaví od roku 2016 a za tu dobu inspirovalo stovky tisíc lidí, firem i organizací.
Podle statistik lidé během uplynulé dekády darovali na Giving Tuesday v tuzemsku více než půl miliardy korun a uskutečnili nespočet projevů solidarity – od finančních darů přes dobrovolnickou pomoc až po komunitní iniciativy.
Generálním partnerem letošního ročníku je ČEPS, partnery jsou Albatros Media a Skupina ČEZ.