Evropa si chrání ocel. Automobilky krvácí
Shutterstock.com
Evropa si chrání ocel. Automobilky krvácí
Evropská unie utahuje šrouby na dovoz oceli. Automobilky varují před inflací, burza panikaří a akcie BMW se propadají nejvíc od loňského září. Průmysl si stěžuje na přeregulovaný trh, Brusel chce „trvalou ochranu“. Tahle přetahovaná může mít velmi reálné náklady.
šéfredaktor
Akcie evropských automobilových gigantů se ve středu prudce propadly poté, co Evropská komise představila nový plán na omezení dovozu oceli. Návrh míří na „silnou a trvalou ochranu“ unijního trhu, ale v praxi zasahuje do celého průmyslového řetězce.
Komise navrhuje omezit bezcelní dovoz oceli na 18,3 milionu tun ročně, což by znamenalo snížení kvóty o 47 % oproti roku 2024, a zároveň zdvojnásobení cel na 50 % u všeho nad tento limit.
„Nejvíce se obáváme inflačního dopadu, který de facto pokračování této ochranné politiky bude mít na ceny na evropském trhu,“ řekla podle CNBC generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) Sigrid de Vries. Podle ní si automobilky zhruba 90 % přímých nákupů oceli zajišťují v rámci EU, ale plán Evropské komise podle ní jde příliš daleko.
„Nepopíráme potřebu určité úrovně ochrany pro komoditní odvětví, jako je ocelářství,“ dodala de Vries. „Ale máme za to, že navržené parametry příliš svazují evropský trh.“ ACEA proto žádá „lepší rovnováhu“ mezi potřebami výrobců a uživatelů oceli.
Burza nezůstala pozadu. Index Stoxx Automobiles and Parts klesl ve středu odpoledne o 1,7 %, a vedl tak regionální poklesy.
BMW pod tlakem
Mezi jednotlivými tituly zaznamenalo největší ztrátu právě BMW, které se propadlo o 6,5 % a jen částečně tak zmírnilo ranní volný pád. Podle CNBC se tak mnichovský výrobce vozů přibližuje nejhoršímu obchodnímu dni od září loňského roku.
Firma přitom den předtím vydala nové varování před poklesem zisků, ve kterém zmiňuje slabý růst v Číně a pokračující dopady amerických cel na dovoz aut.
„Tohle varování je zklamáním a rozhodně to není pozitivní signál vzhledem k množství problémů, kterým evropské automobilky čelí,“ uvedl Rico Luman, hlavní sektorový ekonom pro dopravu a logistiku v nizozemské bance ING. „Při zveřejnění výsledků za druhé čtvrtletí ještě působili poměrně optimisticky, co se týče udržení marží. Teď už ten optimismus viditelně vyprchal.“
Pády napříč Evropou
Ztrácely ale i další značky. Mercedes-Benz, Porsche a Volkswagen odepsaly více než 1 %, zatímco francouzský Renault ztratil 2,3 % a milanem obchodovaný Stellantis spadl o 0,7 %.
Na opačné straně Atlantiku se v předobchodní fázi akcie Fordu i Stellantisu kótovaného v New Yorku mírně zvedaly.
Evropa si chrání svou ocel, ale cenou může být destabilizace jiného klíčového odvětví. „Taktická hra se přesouvá i do kosmického prostoru, protože jsou k dispozici vhodné technologie,“ řekl pro specializovaný webu DefenseNews německý generál Michael Traut. Tentokrát je to ale automobilový průmysl, kdo zůstává nohama na zemi – a s ním i tvrdá realita nových obchodních bariér.