Dvorecký most

Dvorecký most se inspiruje českým architektonickým kubismem

Vizualizace: ATELIER 6 / Centrum architektury a městského plánování

Stavba Dvoreckého mostu finišuje. A s jeho otevřením přijde i revoluce v pražské MHD

Po dokončovaném Dvoreckém mostě mezi Prahou 4 a Prahou 5 budou jezdit dvě tramvajové a čtyři denní a dvě noční autobusové linky. Vyplývá to z plánu provozu na připravovaných nových tramvajových linkách, který novinářům a veřejnosti představil organizátor pražské MHD Ropid. Kromě konkrétního popisu provozu na Dvoreckém mostě se dokument zabývá také tramvajovými tratěmi na Jarov, na Václavské náměstí, na Strahov, do Malešic a na Nové Dvory.

čtk

Stavba Dvoreckého mostu za 1,45 miliardy korun začala v září 2022 a otevřen má být v prvním čtvrtletí příštího roku. Nová konstrukce spojuje Zlíchov s Podolím.

Most bude určen pouze pro MHD a vozy integrovaného záchranného systému a má napomoci lepšímu propojení Prahy 4 a Prahy 5 veřejnou dopravou.

„Z hlediska autobusů je asi nejvýznamnější zrychlení provozu pro linky 118, 196 a 197, které nebudou muset přes Barrandovský most,“ uvedl k přínosům nového propojení náměstek ředitele organizace Ropid Martin Šubrt.

Dodal, že podle předpokladu mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím na lince 118 díky zrychlení výrazně přibude cestujících, takže na této trase po dohodě s Prahou 4 Ropid přidá novou linku 124.

V případě tramvají podle náměstka vznikne nové spojení linkou 20 z Modřan přes Dvorecký most na Smíchovské nádraží a dále na Anděl, na Malou Stranu a do Dejvic.

Šubrt doplnil, že s Prahou 4 a Prahou 5 je dojednaná také linka 21, která propojí Barrandov přes most s Podolím a následně pojede na Karlovo náměstí a na I. P. Pavlova.

„Tím se obnoví spojení z I. P. Pavlova do Podolí, které v minulosti zaniklo, když se posilovaly spoje směrem z I. P. Pavlova na Anděl,“ vysvětlil náměstek.

Představený plán zahrnuje podrobný popis provozu na šesti tratích, které plánuje město v následujících dvou až třech letech zprovoznit. Po Dvoreckém mostu budou na jaře 2027 následovat koleje na Jarov.

„Tam změny nebudou výrazné, prodlouží se pouze linka 5,“ uvedl Šubrt. Dodal, že mnohem větší změny bude znamenat zprovoznění budované tramvajové trati v horní části Václavského náměstí, které je plánováno na červen stejného roku.

Stavba Dvoreckého mostu

Po Dvoreckém mostě nebudou jezdit auta, určen je jen pro tramvaje a autobusy MHD a také pro pěší nebo cyklisty

Foto: Michal Čížek

„To bude taková malá revoluce v tom, že v centru Prahy bude najednou všechno blíže,“ řekl náměstek. Dodal, že koleje napomohou propojení Prahy 1 s Vinohrady, takže lidé budou moci přímo dojet například z Masarykova nádraží na náměstí Míru či od Národního divadla na Vinohradskou.

Nová trať pak podle něj také městu umožní zahájit rekonstrukce Seifertovy a Ječné ulice, protože poskytne tramvajím objízdnou trasu.

Na konci roku 2027 má začít fungovat trať na Strahov, kde pojedou dvě tramvajové linky -⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vozy s číslem 28 z Vítězného náměstí budou sloužit převážně vysokoškolským studentům a druhá linka 29 pojede na Strahov z Malovanky a zajistí spojení do centra města.

V prvním čtvrtletí 2028 zahájí provoz také linka z Vinohradské ulice na Sídliště Malešice, která nahradí všechny autobusy, které dnes do Malešic jezdí od metra Želivského.

Poslední tratí, kterou se dokument zabývá, jsou koleje z Libuše na Nové Dvory, kde město plánuje u budoucí stanice linky metra D bytovou výstavbu. Úsek má začít fungovat na jaře 2028.

Všechny tyto tratě podle organizace Ropid zajistí kapacitu pro 150 tisíc cestujících denně. Lidé se mohou s plánem seznámit v informační tramvaji nového typu 52T, která bude v pondělí do zhruba 17.30 a v úterý od 10.30 do 17.30 v úseku mezi zastávkami Bílá labuť a Dvorce.

Cestující si v ní mohou dokument vyzvednout a setkat se s dopravními odborníky z Ropid, kteří zodpoví jejich otázky.