Hladový řidič – nejlepší zákazník, říkají si asi ve fast foodech podíl silnic a dálnic (ilustrační obrázek)
Hrot 24, vygenerováno v Midjourney
Dopravní zácpa – nával ve fast foodu. Stání v kolonách žene zoufalé řidiče k obezitě
Ať už prostě šilháte hlady, jste v časovém presu, nebo si „jen“ potřebujete zlepšit náladu pokaženou dlouhým stáním v koloně, výsledek je pokaždé stejný. Nová studie prokázala, že mezi zácpami na silnicích a frontami v rychlém občerstvení kolem nich existuje jasná spojitost.
tmn
Dopravní špička, kručící žaludek a nápis drive-thru na obzoru. Podle nové studie zveřejněné v magazínu Newsweek existuje přímá souvislost mezi zácpami na silnicích a přeplněnými fast foody. Stačí, aby se provoz zpomalil přibližně o 20 sekund na kilometr a počet zákazníků v rychlém občerstvení vzroste o jedno procento – což v Los Angeles znamená 1,2 milionu dodatečných návštěv ročně.
„Možná to nevypadá jako nějak dramatické číslo, ale i malý nárůst v počtu návštěv řetězců s rychlým stravováním může mít významný dopad na výběr jídla a dlouhodobé stravovací návyky,“ uvedla pro Newsweek Becca Taylorová, hlavní autorka studie a profesorka ekonomie na University of Illinois.
Zároveň dodala, že během večerní dopravní špičky klesá návštěvnost supermarketů, což naznačuje, že řidiči pod časovým tlakem volí snadnější a méně zdravou variantu večeře.
Vzorek, který vědci zkoumali, rozhodně není malý, a nejde tak o pouze nahodilá data, která by šlo interpretovat různě. Akademici analyzovali dopravní údaje z Los Angeles za celé dva roky a porovnali je s pohybem mobilních telefonů v okolí fast foodů.
Výsledky ukázaly, že večerní dopravní špička mezi 17. a 19. hodinou je pro řidiče klíčovým momentem, kdy se musejí rozhodnout, na co ještě mají čas a energii: uvařit si doma, zastavit se v obchodě, nebo zvolit rychlé občerstvení?
Podle Taylorové lze podobný trend očekávat i v dalších velkých městech, kde fast foody lemují hlavní silniční tahy. Výsledky studie tak poskytují další argument pro investice do infrastruktury.
„Snížení množství dopravních zácp, rozšíření veřejné dopravy nebo podpora práce z domova by mohly vést nejen k plynulejšímu provozu, ale i ke zdravějším stravovacím návykům,“ vysvětlila Taylorová pro Newsweek.