Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Další kolo obchodní války: Peking chce nezávislost v čipech, výrobce aut tlačí, aby používali čínské

V Číně si zákazníci ročně koupí více než 30 milionů aut. Jde o největší automobilový trh na světě.

Další kolo obchodní války: Peking chce nezávislost v čipech, výrobce aut tlačí, aby používali čínské
BYD je jeden z premiantů mezi čínskými automobilkami | Shutterstock.com

Čína naléhá na přední výrobce vozů v zemi, aby do roku 2025 používali až 25 procent čipů z místních zdrojů. Chce vybudovat vlastní dodavatelský řetězec, a to zvláště teď – v čase stupňujícího se napětí ve vztazích se Spojenými státy. S odkazem na zdroje z čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií o tom píše web deníku Financial Times.

Čínský automobilový trh je největší na světě. Ministerstvo oslovilo mimo jiné společnosti Saic Motor, BYD, Dongfeng Motor, GAC Motor a FAW Group. Požaduje, aby do příštího roku pokrývaly svou potřebu čipů z 20 až 25 procent z místních dodávek.

V Číně si zákazníci ročně koupí více než 30 milionů automobilů, což je asi třetina celosvětového prodeje. Dodávky čipů pro automobilový průmysl z místních zdrojů ale představují pouze asi deset procent.

Podle zdrojů listu je konečný cíl vlády v Pekingu mnohem ambicióznější. Nakonec by měli čínští výrobci vozů používat výhradně čipy místní výroby. Vládní směrnice pro místní nákupy zatím nejsou povinné, uvádějí lidé, se kterými hovořil deník Financial Times.

Domácí výrobce automobilů bude k jejich dodržování motivovat systém odměn nebo kreditů. Cíl 20 až 25 procent se týká jak počtu čipů na automobil, tak jejich podílu na celkové hodnotě zakázek.