Vojtěch Hlavenka, CEO startupu Elonga
se souhlasem Vojtěcha Hlavenky
Startupy v zahraničí
Česká Elonga: V Nizozemsku prodává 3x rychleji než doma
Z českého trhu přímo na západní pole s vyšším nasazením. Takový je příběh chytrého náramku Elonga, který se po dvou letech úspěšného působení doma odvážně vrhl do nizozemských vod. A výsledek? Prvotní ohlas je víc než povzbudivý: úvodní týden prodeje přinesl tržby přes 200 000 Kč. To je téměř trojnásobek oproti startu v Česku. Za tímto českým technologickým úspěchem stojí neobvyklá symbióza – třicetiletý výzkum fyziologa Radima Šlachty a byznysové know-how mladého podnikatele Vojtěcha Hlavenky. Jejich společný produkt, měřící tělesnou kondici primárně pomocí variability srdeční frekvence (HRV), si získal české zákazníky a nyní míří s ambicí stát se globálním hráčem.
šéfredaktor
„Od samého začátku jsme věděli, že uspět můžeme jen jako světový hráč. První kroky proto logicky vedly na Západ, kde jsou nároky zákazníků vyšší,“ řekl novinářům Vojtěch Hlavenka, CEO a spoluzakladatel Elongy, s vědomím, že jeho tým od prvního dne soupeří s obry jako Apple. „Naší výhodou i výzvou je to, že všude bojujeme se stejnými velikány. Museli jsme tedy okamžitě nabídnout dostatečnou přidanou hodnotu.“ Expanze do Nizozemska není jen symbolická. Elonga tam aktivně nabírá místní kolegy, kteří rozumějí lokálnímu trhu, a zřídila si vlastní logistické zázemí. „Nechtěli jsme přistupovat stylem‚ nalijeme peníze do marketingu, prodáme pár kusů a zapíchneme špendlík do mapy‘. To za skutečnou expanzi nepovažuji,“ zdůrazňuje Hlavenka.
Racionální Nizozemci vs. emotivní Češi
Pokud příznivá tržní odezva vydrží, je startup připraven investovat do nizozemského trhu až milion korun měsíčně. Hlavenka však upozorňuje na zásadní rozdíly v chování zákazníků: „Na rozdíl od českého trhu, kde hrají prim emoce, Nizozemci spoléhají na racionální argumenty a důkazy. Navzdory zažité představě nemají peněz více a neutrácejí lehkomyslněji. Naopak, své nákupy často zvažují pečlivěji než Češi.“ Tento úspěšný nizozemský krok je jen začátkem. Elonga už míří dál – její další významnou zastávkou mají být Spojené státy.
Průvodce životem podle dat
Souběžně s geografickým růstem tým intenzivně rozvíjí i samotný produkt. Letos plánuje rozšířit personalizovaná doporučení, která zatím pokrývají hlavně pohyb, i na oblast spánku, stravy a duševní pohody. „Naší dlouhodobou vizí je stát se spolehlivým průvodcem pro každého, kdo chce zlepšit kvalitu života na základě dat, ne subjektivních pocitů,“ uzavírá Vojtěch Hlavenka. „Chceme dát lidem nejen odborné rady na míru, ale i motivaci ke změně.“ Zdá se, že Elonga svou cestu za globálním úspěchem rozbíhá svižně – a data z prvního nizozemského týdne jí dávají za pravdu.