šťastná rodina nakupuje v obchodě o Vánocích

Výrazným trendem je růst popularity takzvané second-hand módy, zejména mezi mladšími generacemi

Shutterstock.com

Češi před Vánoci utrácejí nejrychleji v Evropě. Táhne kosmetika, móda i zážitky

Výdaje českých domácností v předvánočním období letos porostou rychleji než ve zbytku Evropy. Vyplývá to z predikce Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard, podle které vzrostou maloobchodní výdaje v ČR mezi 1. listopadem a 24. prosincem o 4,6 procenta. Češi dávají přednost hlavně kosmetice, módě nebo zážitkům, uvedla firma.l

čtk

Právě v kosmetice patří podle ní Česko k nejrychleji rostoucím trhům v Evropě. Z hlediska celkového očekávaného růstu maloobchodních tržeb zaujímá Česko čtvrtou příčku v Evropě.

Češi během svátků výrazně navyšují zejména četnost nákupu potravin, když průměrná hodnota vánočního nákupního košíku činí 556 korun proti 314 korunám v běžném období roku. To představuje nárůst o 73 procent, nejvyšší v Evropě. Naopak nejmenší rozdíly mezi běžnými a svátečními nákupy potravin jsou v Itálii a v Německu, podotkl Mastercard.

„I když se před nadcházejícími svátky očekává spíše mírný růst celkových maloobchodních tržeb, pozorujeme silnou poptávku po dostupném luxusu, drobnějších nákupech a zážitcích z cest. Zájem o prémiové potraviny a tradiční sezonní lákadla či pobyty ve vzdálených destinacích ukazuje, že vzorce utrácení odrážejí pečlivě vybalancované rozvážnost a požitky,“ uvedla hlavní ekonomka společnosti Mastercard pro Evropu Natalia Lechmanová.

Evropa jako celek letos potvrzuje posun směrem k menším, osobním radostem, sdělila firma. Spotřebitelé podle ní stále častěji volí dostupné luxusní zboží, od kosmetiky přes módu až po prémiové potraviny. Zároveň roste obliba zážitků, živých akcí a společného trávení času, které mají silnější emoční hodnotu než velké materiální dárky. Naopak poptávka po dražším zboží, jako je elektronika nebo nábytek, zůstává v mnoha zemích utlumená.

Výrazným trendem je růst popularity takzvané second-hand módy, zejména mezi mladšími generacemi. Tyto mladé skupiny preferují udržitelnost, cenovou dostupnost a jedinečný styl, tvrdí Mastercard.

V západní Evropě, zejména ve Francii, Německu a Británii, roste podíl on-line prodejů luxusu. V zemích střední a východní Evropy, kde on-line nákupy luxusu nejsou tak rozšířené, zase posilují kamenné prodejny.

Mezi nejzajímavější evropské trendy letošního roku patří rostoucí zájem o zimní cestování mimo evropský kontinent. Šest z nejoblíbenějších destinací je letos mimo Evropu, zatímco loni to byla jen jedna, Marrákeš. Nejoblíbenější jsou Thajsko a Egypt, obě tyto země mají v žebříčku dvě destinace. Japonské Tokio, které dominovalo letním trendům, se i v zimě drží v první desítce.

Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard byl založen v roce 2020, analyzuje makroekonomické trendy z pohledu spotřebitele.