Gebrüder Weiss

Pro ekologické přepravy na pravidelných trasách v rámci České republiky Gebrüder Weiss vužívá plně elektrický tahač

Foto: Gebrüder Weiss

Budoucnost logistiky bez emisí: jak najít rovnováhu mezi efektivitou a udržitelností

Elektromobilita představuje významný článek v oblasti udržitelnější logistiky, nicméně řada společností hledá širší spektrum řešení, která nejlépe odpovídají různým provozním podmínkám. Právě pragmatický přístup a testování možností v běžném provozu může být klíčem k dosažení skutečně udržitelné logistiky. Společnost Gebrüder Weiss proto dlouhodobě hledá, testuje a implementuje nejrůznější alternativy pohonů s ohledem na jejich reálnou využitelnost. Jak tedy dnes vypadá snaha o ekologičtější přepravu v praxi?

Galerie (5)

O budoucnosti bezemisní dopravy dnes debatují nejen politici a ekologové, ale především firmy, které nesou odpovědnost za každodenní přepravu zboží. Právě ony dnes hledají cestu k ekologičtější přepravě.

Mezinárodní logistická a přepravní společnost Gebrüder Weiss, která staví udržitelnost mezi své čtyři základní hodnoty, namísto spoléhání na jediné řešení testuje v provozních podmínkách více variant.

Gebrüder Weiss

Společnost GW jako první logistická firma otestovala v reálném provozu v ČR nákladní vůz na vodíkový pohon

Foto: Gebrüder Weiss

„Každý typ alternativního pohonu má své výhody i limity. Elektřina se bezpochyby skvěle osvědčila, ale není univerzálním řešením, zejména pro větší vzdálenosti, kvůli hmotnosti baterií či téměř nulovou veřejnou dobíjecí infrastrukturu pro nákladní vozy. Zkoumáme tak i další možnosti, jako je vodíkový pohon nebo biopalivo HVO, které lze využívat i ve stávajících dieselových motorech bez nutnosti jejich úpravy. Naší prioritou je být připraveni na různé alternativy a flexibilně reagovat na aktuální podmínky a potřeby trhu,“ vysvětluje Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.

Více možností, větší jistota

Na začátku letošního roku doplnila firma Gebrüder Weiss svou flotilu v České republice o elektrický tahač Volvo FH Electric. Tiché a 100% bezemisní vozidlo bude sloužit pro obsluhu pravidelných tras v rámci Čech, což představuje další konkrétní krok k udržitelnějším logistickým řešením a ověření elektromobility v reálném každodenním provozu.

Gebrüder Weiss

Vedle e-mobility sází GW také na další alternativy, například vodíkový pohon. Provoz nákladního vozu na toto palivo v roce 2022 společnost otestovala i v ČR

Foto: Gebrüder Weiss

Společnost v letošním roce navíc plánuje nasadit dalších 13 elektrických nákladních vozidel v Rakousku a zároveň pro ně vybudovat potřebnou nabíjecí infrastrukturu ve svých vlastních areálech.

Vedle e-mobility sází Gebrüder Weiss na další alternativní způsoby přepravy. Ve Švýcarsku se dlouhodobě osvědčil nákladní vůz na vodíkový pohon, který GW jako první logistická společnost otestovala v reálném provozu i v ČR.

Gebrüder Weiss

Nákladní vůz Hyundai XCIENT Fuel Cell na vodíkový pohon společnost Gebrüder Weiss testovala v běžném provozu v Praze a okolí

Foto: Gebrüder Weiss

Na pobočkách v Rakousku bylo převedeno 50 % vozového parku na HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), jež umožňuje výrazné snížení emisí skleníkových plynů, a to až o 90 %.

Udržitelnost jako celek

Alternativní pohony ovšem nejsou jediným tématem – Gebrüder Weiss klade důraz i na to, aby byly její areály energeticky soběstačnější a fungovaly s minimálním dopadem na životní prostředí.

V České republice tak společnost například uvedla do provozu fotovoltaické elektrárny umístěné na střechách vlastních terminálů v Jenči u Prahy a Syrovicích u Brna.

Gebrüder Weiss

FVE v jenečské centrále slavnostně spustili patronka projektu, hejtmanka Středočekého kraje Petra Pecková a Harald Prohaska, managing director GW ČR

Foto: Gebrüder Weiss

Instalace o ploše 5800 m² je v rámci koncernu největší svého druhu ve střední a východní Evropě a její roční výkon dosahuje 1 102 MWh.

„Udržitelnost pro nás nekončí u vozidel na silnici, ale týká se i toho, jak fungují naše areály a jakou energii využíváme k provozu. Fotovoltaika je pro nás přirozeným krokem, propojuje ekologii s efektivitou a posiluje naši energetickou nezávislost,“ uzavírá Jan Kodada.