Zvláště mezi mladými je o tenhle nápoj velký zájem

Zvláště mezi mladými je o tenhle nápoj velký zájem

Shutterstock.com

Hravý drink

Bubble tea láká investory i zákazníky, hodnota trhu míří ke stovce miliard

Zatímco čínské řetězce expandují po celém světě a lákají investory, trh s bubble tea se potýká s rostoucími náklady, cenovými válkami i rizikem přesycení. Přesto jde ale pro investory o lákavý segment.

tmn

Bubble tea, původně hravý nápoj s tapiokovými kuličkami, se proměnil v celosvětový fenomén a jeho trh dál rychle roste. Podle analýzy společnosti Fortune Business Insights má globální trh s těmito nápoji do roku 2032 dosáhnout hodnoty 4,78 miliardy dolarů (více než 100 miliard korun), což znamená nárůst o 69 procent oproti letošním očekávaným 2,83 miliardy dolarů.

Obrovský potenciál potvrzuje i zájem investorů. Letos vstoupily na hongkongskou burzu tři čínské řetězce – Mixue Group, Guming Holdings a Auntea Jenny – a dohromady získaly více než 700 milionů amerických dolarů. Investoři spoléhají na rostoucí spotřebu v Číně, která je méně citlivá na geopolitická rizika než jiné sektory.

Lídrem odvětví je společnost Mixue. Na konci loňského roku provozovala přes 46 tisíc poboček po celém světě, čímž předstihla i giganty jako McDonald’s, Starbucks či Subway.

Její strategie stojí na nízkých cenách, vysokém objemu prodejů a masivním franšízovém modelu. Většinu obchodů tak provozují franšízanti, zatímco centrála vydělává hlavně na dodávkách surovin, vybavení a franšízových poplatcích.

Model umožňuje rychlou expanzi, ale přináší i rizika. Návratnost investice se u franšízantů obvykle pohybuje mezi 18 až 24 měsíci, míra zavírání poboček se však odhaduje na 20 procent.

Výzvou je i expanze do zahraničí, kde se firmy musejí přizpůsobit jiným chutím zákazníků a složitějším dodavatelským řetězcům.

Trh s bubble tea tak čekají cenové války, rostoucí náklady i nasycení domácí poptávky. Budoucnost největších značek bude záviset na tom, zda dokážou spojit expanzi se ziskovostí a přesvědčit investory, že bubble tea není jen krátkodobým trendem.

S využitím ČTK