foto Marta Kolářová
Atentát, svoboda a vlak
Programátoři z Charles Games vyvíjejí ve spolupráci s historiky interaktivní počítačové hry, které budete chtít, aby vaše děti hrály
stálá spolupracovnice redakce
Půjdu, nebo nepůjdu 28. října 1939 na demonstraci proti nacistické okupaci? O tom mimo jiné musejí rozhodnout hráči v nové historické hře Train to Sachsenhausen, kterou vytvořilo herní studio Charles Games, spin-off Univerzity Karlovy, ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Živá paměť.
Hráči v interaktivní mobilní hře na základě mnoha rozhodnutí prožijí osud fiktivního studenta medicíny Antonína Neděly při studentských protestech během nacistické okupace v roce 1939. „Jedná se o krátkou karetní hru, kdy máte na výběr vždy dvě možnosti – půjdu na rande, nebo zůstanu na kolejích a budu se učit? Zúčastním se pohřbu Jana Opletala? Přespím poté u kamaráda, nebo se raději vrátím domů? I nepatrné rozhodnutí může zásadně ovlivnit váš osud,“ popisuje Vít Šisler, hlavní designér Charles Games.
Hra vznikla ve spolupráci s historiky a je založena na reálných výpovědích pamětníků. „Vycházíme ze skutečných událostí, z autentických výpovědí, které skládáme do fiktivního příběhu. Hráči se rozhodují v situacích, ve kterých se před lety rozhodovali i reální lidé – zůstali na koleji a byli zatčeni, nebo šli na pivo a razii unikli. Díky jejich podrobně zaznamenaným vzpomínkám můžeme ve hře prožívat různé osudy,“ říká herní vývojář.
Neděláme střílečky
Pro studio Charles Games je to už třetí hra s válečnou tematikou. „Počítačových her o druhé světové válce je mnoho. Většinou se jedná o strategie nebo akční hry, které jsou přesné, co se týká map či vojenského vybavení, ale opomíjejí širší kontext či utrpení civilistů. My jsme od začátku věděli, že v tomto chceme být jiní,“ říká hlavní designér mezinárodně oceňovaných historických her.
V první hře Attentat 1942 hráči v roli vnuka či vnučky odhalují příběh dědy, který prožil nacistickou okupaci. Pomocí rozhovorů s rodinnými příslušníky a dalšími pamětníky je jejich úkolem zjistit, proč byl děda krátce po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha zatčen gestapem, jaká byla jeho role. V průběhu hry tak hráči odkrývají nejen osud své fiktivní rodiny, ale dozvídají se i víc o životě v protektorátu Čechy a Morava.
Druhá hra Svoboda 1945: Liberation se odehrává v českém pohraničí, kam se hráči vypraví v roli památkáře, který má rozhodnout spor o dalším osudu budovy historické školy. Při rozplétání minulosti se hráči opět dozvědí mnoho o osvobození od nacistické okupace, odsunu sudetských Němců a nástupu komunistů k moci.
„Jsme asi jediné počítačové herní studio, které tráví tolik času v archivech a s historiky,“ komentuje Šisler. „Děj her Attentat a Svoboda psali přímo historikové z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd. Naší rolí vývojářů bylo hledat, jak hru upravit a udělat atraktivnější a hratelnější. S výsledkem jsme spokojení my i historikové.“
Třetí hra, Train to Sachsenhausen, je v mnohém jiná – je zdarma a primárně je určena pro mobilní telefony. Vznik této krátké a intenzivní prožitkové hry, kterou lze hrát několikrát po sobě, a tak se dozvídat různé varianty příběhů, iniciovali historikové z Živé paměti, obecně prospěšné společnosti, která se stará o oběti totalitních režimů, poskytuje jim asistenci a zároveň uchovává jejich vzpomínky a snaží se je komunikovat dál především mladé generaci.
„Videohry dávno nejsou jen střílečky, jejich výukový přínos může být významný. Vzrůstá obliba příběhových her, které citlivým a zajímavým způsobem zpracovávají důležitá témata. Máme také velkou radost, že naše hry propojují generace – hráči začnou pátrat po minulosti své rodiny nebo je hrají společně s rodiči či prarodiči,“ říká Šisler.
Hry Attentat a Svoboda sklízejí úspěchy nejen na prestižních mezinárodních herních soutěžích, ale i komerčně. „Hrají se opravdu po celém světě. Ačkoli se jedná o příběhy z českého prostředí a do angličtiny a němčiny jsou přeložené prostřednictvím titulků, jsou atraktivní i pro zahraniční hráče. Největší trh jsou svojí velikostí Spojené státy, následuje Německo a až poté Česko.“ Vysoké počty stažení a pozitivní první reakce zaznamenává i nejnovější hra Train to Sachsenhausen.
Výzkum počítačových her
Vít Šisler je kromě vývojáře i pedagog a vědec. „Ve spolupráci s kolegy z matfyzu zkoumáme výuku pomocí počítačových her – jak je v praxi nejlépe využívat či jak hry designovat pro lepší zapamatování si informací.“
Výstupem jejich výzkumů jsou nejen praktická doporučení, která využívají i další vývojáři, ale i konkrétní hry. „V Charles Games kromě autorských her tvoříme i hry na zakázku – nedávno například o kyberšikaně nebo hru pro zahraniční muzeum,“ vyjmenovává Šisler, pro kterého je dalším velkým zájmem výzkum a vývoj her na Blízkém východě: „Zkoumám různé místní zvyklosti a to, jak politické, sociální nebo náboženské odlišnosti v arabském světě mění vývoj her,“ vysvětluje původně vystudovaný právník, který pokračoval studiem arabistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Nyní na této fakultě působí jako odborný asistent oboru studia nových médií.
Spin-off Charles Games také slouží jako výukový inkubátor pro studenty, kteří přímo obor vývoj počítačových her na Univerzitě Karlově studují. „Herní byznys je velmi tvrdé prostředí, před vznikem Charles Games studentům chybělo místo, kde by mohli připravovat vlastní hry k vydání. Aktuálně jeden studentský tým dokončuje kooperativní akční hru Silicomrades, která by měla být uvedena na trh.“
Tvůrci Charles Games pokračují i s vývojem autorských her. Aktuálně shánějí finance na dokončení další velké počítačové hry, která by se týkala pražského jara a událostí roku 1968. „Pracujeme ale i na hrách, které se netýkají historie, například na hře s environmentální tematikou nebo s tematikou městského plánování,“ říká Vít Šisler. A dodává: „Význam počítačových her ve výuce bude spíše vzrůstat. Umožňují jak osobní prožívání příběhů a zapojení emocí, tak simulaci složitých systémů a experimentování s nimi.“
Autorka je spolupracovnicí redakce, působí na Univerzitě Karlově
Charles Games
• Příběhy her jsou fiktivní, vycházejí ale z reálných výpovědí pamětníků.
• Hry kombinují prvky adventury s dobovými materiály či videovzpomínkami pamětníků.
• Na komiksovém zpracování her se podílejí přední výtvarníci a hudebníci – Ticho 762, Vojtěch Šeda, skupina DVA.
• Každá hra je doplněna o „virtuální muzea“ – mnoho archivních materiálů či informací vysvětlujících kontext.
• Všechny hry jsou nabízeny v češtině, angličtině a němčině.
Charles Games
Attentat 1942
Hra o druhé světové válce očima obyčejných lidí. Probíhá v současnosti, kdy se hráči prostřednictvím rozhovorů, interaktivních komiksů a historických zdrojů snaží odhalit, proč byl jejich fiktivní děda zatčen gestapem a jak zbytek rodiny prožil nacistickou okupaci. Historickou realitu nelze změnit, ale hráči mohou získat různý pohled podle toho, s kým budou mluvit.
Charles Games
Svoboda 1945: Liberation
Příběh se odehrává v malé vesnici v českém pohraničí, kam se hráči vypraví v roli památkáře. Pátráním po historických souvislostech se opět hravou formou seznámí s pohnutou historií česko-německého pohraničí po konci druhé světové války a s nástupem komunismu k moci.
Charles Games
Train to Sachsenhausen
Krátká prožitková hra pro mobilní telefony, která kombinuje prvky interaktivního románu s principy karetní hry, kdy hráči na základě jednotlivých rozhodnutí ovlivňují osud fiktivního studenta medicíny během studentských protestů a nacistické okupace v roce 1939. Hra nabízí sedm různých variant příběhu, které jsou inspirovány skutečnými výpověďmi pamětníků.